Roofs 2017-08-60 Zinkunie opent nieuwe vestiging in Barneveld

Bedrijfsnieuws

Op 8 september 2017 opent Zinkunie een nieuwe vestiging in Barneveld. Het betreft inmiddels de elfde vestiging van het bedrijf, dat zich steeds meer ontwikkelt tot een allround dakgroothandel.

Met de opening van de nieuwe vestiging wordt een nagenoeg landelijke dekking bereikt. In 1999 begon Zinkunie als gespecialiseerde groothandel in allerhande zink-, koper- en loodproducten. Als extra service werd het assortiment steeds verder aangevuld tot men in 2012 ook besloot een assortiment dakproducten te gaan voeren: een eigen lijn dakbedekkingsmaterialen, isolatieproducten en dakaccessoires. Feitelijk fungeert het bedrijf dus als een volwaardige dakgroothandel. De strategie heeft geleid tot deze verdere uitbreiding. Momenteel heeft het bedrijf zo’n 140 man in dienst. Verkoopmanager Roy Burks licht toe.

Dakgroothandel

“We willen voor onze klanten fungeren als een ‘one-stop-shop’,” legt Burks uit. “Als men toch al voor bijvoorbeeld zinken goten langs moet komen, is de klant het best geholpen als hij direct ook de overige materialen voor een project mee kan nemen. Wij zijn fabrikant van zinken, koperen en loden producten, van de overige producten zijn wij wederverkoper. In het dakbedekkingsassortiment hebben we met Zingum en Uniegum een private label voor de bitumineuze dakbedekkingen. Zo gaan we steeds meer fungeren als complete dakgroothandel. Mede om deze reden is recent ons magazijn op de hoofdvestiging in Boxtel aanzienlijk uitgebreid.”

“De strategie wordt gewaardeerd door onze klanten,” vervolgt Burks. “Dat blijkt wel uit het gegeven dat al onze vestigingen groeien en steeds vaker voor de afhaalorders bezocht wor­den door onze klanten. We zijn dan ook bezig het assorti­ment verder uit te breiden. Ons uitgangspunt daarbij is dat het hele plaatje moet kloppen: de prijs moet goed zijn, maar de kwaliteit en service ook. Bij de introductie van onze dakbedekkingen hebben we ervoor gekozen om een plek te veroveren met een degelijk product voor een zeer scherpe prijs. Dat betekent niet dat wij primair een prijsvechter zijn. We willen een professionele en kwalitatieve partner zijn voor onze klanten en daar investeren we flink in: onze medewerkers volgen de relevante BDA-cursussen en het merendeel van ons team heeft een jarenlange ervaring op het dak. De uitbreiding van het assortiment betekent ook dat er aanvullende, specialistische kennis benodigd is, zoals bijvoorbeeld op het gebied van valbeveiliging. De samenwerking en kennisoverdracht van onze geselecteerde leveranciers speelt hier een belangrijke rol in. We leveren alleen aan ­professionele verwerkers, klanten moeten zijn ingeschreven bij de KvK onder een door ons vastgestelde branche. ­Natuurlijk heb je als leverancier niet altijd in de hand wat er met je product gebeurt, maar wij willen onze producten gericht leveren aan de installatie- en dakenbranche.”

De uitdaging zit er volgens Burks vooral in om te groeien en tegelijk de basis voor die groei niet te veronachtzamen. “Wij zijn altijd een partij geweest waarbij het contact met de klant centraal staat. Naarmate de organisatie groter wordt, wordt die marktbenadering een steeds grotere uitdaging. Dat is de achtergrond van de opening van de verschillende vestigingen in het land. Op deze manier kunnen we het persoonlijk contact handhaven en waar nodig met onze klant meedenken over de juiste oplossing in specifieke situaties.”

Nieuwe vestiging

Met de opening van de vestiging in Barneveld vult het bedrijf een regio in waar men nog niet aanwezig was. “De klanten uit die regio kregen voornamelijk geleverd uit de omliggen­de vestigingen (Boxtel, Utrecht, Zwolle en Didam), maar dat is lang niet altijd handig. De vestiging in Barneveld ligt vlakbij de afslag langs de A1. Ook klanten uit het oosten die een werk in de Randstad uitvoeren, kunnen aan het begin van de werkdag (vanaf 6 uur) zonder tijdverlies de spullen afhalen. We handhaven vanzelfsprekend ook ons eigen transport, waarbij we garanderen dat zowel het maatwerk, als de andere materialen die vóór 13 uur worden besteld, de volgende dag als eerste losadres op de vestiging, of in de loop van de dag op het klantadres, zullen worden bezorgd. Op het klantadres kunnen we geen tijdstip garanderen, dus in geval van grote haast kan de klant ’s morgens vroeg de materialen op één van de vestigingen afhalen. Ook daarom is het prettig dat we nu een invulling hebben voor de regio Barneveld.”

Frank Jansen, die tot nu vestigingsleider in Utrecht was, zal verantwoordelijk worden voor de nieuwe vestiging. Daarnaast zijn de twee openstaande vacatures voor deze vestiging reeds ingevuld, deze twee medewerkers zijn nieuw in de branche. Burks: “Zij zullen de komende tijd intern worden opgeleid en de betreffende BDA-cursussen volgen. ­Daarnaast hebben ze een grote en ervaren organisatie ­achter zich, die hen inhoudelijk kan ondersteunen. Vanaf 11 september, de maandag na de officiële opening, is de nieuwe vestiging dus volledig operationeel.”

Noviteiten

De opening vindt plaats tijdens een demodag op de ves­tiging in Barneveld, waar de diverse leveranciers aan­wezig ­zullen zijn om toelichting te geven bij hun producten. ­Zinkunie zal de gelegenheid tevens benutten om enkele ­noviteiten in het assortiment te tonen. Zo introduceert men o.a. de Zingum Plus, een APP van 5 mm die een ­doorontwikkeling vormt op de APP Zingum dakrollen uit het assortiment. Ook zal een nieuwe dakbedekking op basis van Multiple Flexible Technology (MFT) worden getoond, waarvan de bovenzijde bestaat uit een APP (voor de be­loopbaarheid en UV bestendigheid) en de onderzijde uit een SBS (voor de flexibiliteit en brandgedrag). De twee lagen worden van elkaar gescheiden door een speciaal ontwikkelde tussenlaag. Er zullen tijdens de demodag meer noviteiten worden getoond.

Burks: “De noviteiten hebben als doel om een compleet ­assortiment te kunnen aanbieden. Daarbij is het van belang dat we niet te ver doorschieten: het moet overzichtelijk ­blijven. We moeten onze basis in het oog blijven houden: we zijn producent en leverancier van zink-, koper- en loodproducten en we voeren daarnaast als service voor onze klant een compleet assortiment dakproducten. De service en het persoonlijk contact blijven de basis van onze activiteiten. Groei is gezond, maar kan niet het doel op zich zijn. Al onze stappen zijn gericht om onze service naar onze klanten toe te vergroten, ons doel blijft altijd om op een prettige en persoonlijke manier zaken te doen met onze klanten.”

Labels