Roofs 2018-09-82 HDO Dakbedekkingen viert 35-jarig jubileum

Jubileum

Dit jaar bestaat het Barendrechtse dakdekkersbedrijf HDO Dakbedekkingen 35 jaar. Reden voor een jubileuminterview met de beide oprichters van het bedrijf, die allebei nog actief zijn binnen de organisatie, Janus van Peenen en Arie van den Berg.

In 1983 richtten beide heren het dakdekkersbedrijf op, feitelijk als gevolg van een arbeidsconflict dat Janus van Peenen had met zijn toenmalige werkgever. Hij was als bedrijfsleider werkzaam bij een dakdekkersbedrijf dat momenteel niet meer bestaat, maar destijds een grote en gerenommeerde speler was. Van Peenen signaleerde al enige tijd dat het beleid van het bedrijf niet gezond was en het arbeidsconflict was uiteindelijk de druppel die de emmer deed overlopen. Hij had al goede ervaringen in het samenwerken met Arie van den Berg en ze kenden elkaar al goed omdat ze samen voetbalden. De twee besloten een eigen dakdekkers­bedrijf op te zetten. Maar liefst 13 collega’s van de vorige werkgever volgden hen, als ook een groot aantal opdrachtgevers. Hoewel sommige leveranciers hen weigerden te leveren uit angst de vorige werkgever als klant kwijt te raken, steunden een aantal leveranciers het tweetal wel. Men kon een deel van de boerderij van de oom van Janus huren en zo geschiedde. Momenteel is het bedrijf nog steeds in hetzelfde pand gevestigd, al is het in de tussentijd natuurlijk door het bedrijf gekocht en aanzienlijk verbouwd.

“Die begintijd was natuurlijk hectisch,” vertelt Van den Berg. “We hadden ineens de verantwoordelijkheid over 13 man personeel. Gelukkig hadden we al direct een goed gevulde orderportefeuille, maar opdrachtgevers hanteren vanzelfsprekend betalingstermijnen, dus het was een nerveuze tijd, waarbij we zelf op een houtje moesten bijten omdat het personeel voorgaat. Gelukkig kregen we de economie mee en konden we al snel een buffer opbouwen. Zodoende hebben we het bedrijf kunnen uitbouwen tot de organisatie die het nu is. We hebben momenteel 50 man personeel (exclusief flexibele schil) en we hebben in de loop der jaren een groot aantal aansprekende referentieprojecten in binnen- en buitenland mogen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het Ministerie van Sociale Zaken in Den Haag, het Provinciehuis in Antwerpen en recent de Sportcampus in Den Haag.”

Van Peenen: “De begintijd was nog de periode waarin vooral met mastiek werd gewerkt en je koude kleefstof maakte van bitumen. Tegenwoordig zijn er enorm veel producten op de markt: heel veel goede producten, maar soms is er ook wel te veel keuze, waardoor een voorgeschreven, kwalitatieve oplossing wel eens te gemakkelijk kan worden ingeruild voor een goedkopere, vaak minder goede oplossing. Een ander groot verschil is het gegeven dat de persoonlijke relatie minder belangrijk is geworden. Dat komt voor een groot deel door de nieuwe communicatiemiddelen. Die hebben veel voordelen, maar ze maken het zaken doen ook onpersoonlijker.”

Blijk van waardering

Een goed en menselijk personeelsbeleid staat aan de basis van het succes van het bedrijf. Van Peenen: “De omgang met het personeel moet naar mijn idee een evenwicht zijn tussen scherp houden en waardering laten blijken. Als je iemand te veel complimenteert, gaat hij te veel denken dat hij goed is en dat gaat ten koste van zijn scherpte. Andersom kan een eenvoudige blijk van waardering een enorme impact hebben. Overigens zorgen we ervoor dat onze onderaannemers met bijvoorbeeld Kerstmis en Pasen, dezelfde attenties krijgen als ons vaste personeel. Ze moeten immers op een goede manier samenwerken en daarom is het niet de bedoeling dat de één zich achtergesteld voelt ten opzichte van de ander.”

Tijdens de Kredietcrisis heeft het bedrijf niemand ontslagen, vanuit het principe: ‘Als we verzuipen, verzuipen we met zijn allen.’ Beide heren geven aan dat dit niet eenvoudig was en dat het maar op het nippertje goed is gegaan. Tijdens de receptie (op 31 augustus 2018) ter ere van het jubileum wordt ook de dakdekker in het zonnetje gezet die al vanaf het allereerste begin bij het bedrijf betrokken is geweest en er zijn er meer die al decennialang bij HDO in dienst zijn.

Van den Berg maakt zich kwaad als hij over de Kredietcrisis spreekt. “De crisis in de bouw is naar mijn mening een geval van mismanagement van de overheid. Als je ziet hoe groot het maatschappelijk belang van de bouw is, is het onbegrijpelijk dat men miljarden over heeft om de financiële wereld overeind te houden, maar de bouw eenvoudigweg aan haar lot heeft overgelaten. Je ziet nu de gevolgen: er is ontzettend veel kennis en know-how uit de branche verdwenen en de vraag is veel groter dan de capaciteit. Zo zijn de problemen voor de toekomst geschapen.”

Opvolging

Met het ervaren personeelsbestand heeft het bedrijf alles in huis om kwalitatieve daken te blijven leveren. Van Peenen: “Natuurlijk maken wij ook wel eens fouten, maar in die gevallen gaat het om de vraag: ‘hoe los je het op?’ We gaan ook steeds meer inspelen op nieuwe ontwikkelingen zoals de toepassing van zonnepanelen en begroeide daken, al is het voorzichtig. Vaak is het beter pas in te stappen als de kinderziektes van een nieuwe ontwikkeling eruit zijn.”

De leeftijd en ervaring heeft ook een keerzijde, veel van deze personeelsleden zullen immers op termijn met pensioen gaan. Het bedrijf is bezig het personeelsbestand te verjongen en daarom is men actief bezig met werving en opleiding. Ook wordt het langzamerhand tijd om aan de opvolging te denken. Beide heren zijn al voorbij de pensioensgerechtigde leeftijd maar nog volop binnen het bedrijf actief, al heeft Van den Berg al wel aangegeven op korte termijn wat ­minder te zullen gaan werken. “Zolang mijn gezondheid het toestaat, heb ik geen behoefte om te stoppen,” zegt Van Peenen. “Maar er komt natuurlijk een tijd dat het niet meer gaat en daar moeten we op voorbereid zijn. Zeven jaar geleden heb ik mijn aandelen al overgedaan naar mijn zoon, Martin van Peenen. De overige directie­functies willen we intern gaan opvullen, daar hebben we al wel ideeën over.”

“We zijn kortom op de toekomst voorbereid,” besluit Van den Berg. “Al 35 jaar willen wij een betrouwbare partner zijn. Het is ons niet aan komen waaien, ook daarom zijn we heel blij dat we deze mijlpaal mogen vieren.”