Roofs 2018-10-74 Afast Holding bv wordt Guardian bv

Bedrijfsnieuws

Afast Holding bv heeft per 1 ­september dit jaar de bedrijfsnaam veranderd in Guardian bv. Roofs ging eropuit om ­achter het waarom te komen.

Guardian® is de naam van het merk dat Afast Holding bv op de Europese markt voert. De focus binnen dit merk ligt niet alleen op het product, maar juist op alles eromheen, zoals advies en ondersteuning op bouwplaatsen op basis van technische kennis. De weerklank van het merk zal bij de naamsverandering dus meegenomen worden.

Van merknaam naar bedrijfsnaam

Door de merknaam op te schuiven naar bedrijfsnaam, is geen sprake meer van een producent-product-relatie. De producent, de leverancier, de dienstverlener en de ­merknaam zijn dezelfde. “Soms ontstond hierover verwarring bij klanten, ook daarvoor is de bedrijfsnaamverandering een oplossing,” aldus Heleen Stuifzand, General Sales Manager van Guardian bv.

Het bedrijf wilde haar strategie uitbreiden, omdat het de ­laatste vijf jaar een aanzienlijke groeiontwikkeling doormaakt en zich wil voorbereiden op de toekomst. Het is uiteindelijk die strategieverandering geweest die de doorslag gaf voor de naamswijziging. Die nieuwe strategie gaat ervoor zorgen dat het bedrijf zich meer zal inzetten op alle behoeften van alle klant, zoals Stuifzand uitlegt: “We willen ons positioneren als verbinders, zowel letterlijk op het dak, als tussen verschillende partijen en hun behoeften in de markt.”

Andere redenen voor die nieuwe strategie zijn de ontwikke­lingen in de markt. Zo worden platte daken (vaak om milieutechnische redenen) steeds meer gebruikt: denk aan tuinen, zonnepanelen en het bufferen van regenwater op daken. “We boden de klant altijd al diensten aan zoals windlast­testen en -berekeningen, maar er komen steeds meer ­factoren bij die het dak en de bevestiging beïnvloeden, en dat zorgt voor nieuwe behoeften.” En die behoeften ­betekenen nieuwe kansen. En daar speelt men op in met nieuwe initiatieven.

Twee voorbeelden van initiatieven om in te spelen op die kansen zijn valbeveiligingssystemen en een lekdetectiesysteem. Dat laatste speelt in op de vraag naar slimmere gebouwen, die problemen zoals een lekkage kunnen ­herkennen. De valbeveiliging spreekt voor zich; hierdoor kunnen dakdekkers en beheerders op een veiligere manier werken. Het betreft het inmiddels jarenlang beproefde Soter valbeveiligingssysteem van SFS Intec dat het bedrijf op de markt brengt.

Deze nieuwe strategie en die nieuwe initiatieven worden onderstreept door de nieuwe bedrijfsnaam. “Naast het feit dat we met een naamswijziging en nieuwe pay-off ­aangeven dat we een stap maken in de goede richting, past ook de naam en alles wat die uitstraalt beter bij die nieuwe weg,” aldus Stuifzand.

Uitdagingen van een nieuwe naam

“Twee jaar geleden hebben we Guardian in alle communicatie al voor Afast gepositioneerd, nu zijn we klaar voor de laatste stap,” vervolgt Stuifzand. Naast voordelen, brengt een nieuwe naam natuurlijk ook een hele hoop uitdagingen met zich mee. Van de hele huisstijl die moet worden aangepast en de medewerkers die het verhaal achter de naamswijziging moeten leren, tot aan de aanpassing van ieders e-mailadres en ontwikkelen van de nieuwe website; aan alles moet worden gedacht. Maar de grootste en ­meteen ook de meest belangrijke uitdaging is volgens ­Stuifzand toch wel het op de hoogte brengen van de naamswijziging en doorvoeren van de nieuwe huisstijl bij de partners door heel Europa.

Het kost tijd, geld, energie en doorzettingsvermogen. Maar het levert voor het bedrijf een verduidelijking van een nieuwe, frisse wind op. Daarnaast hebben ze een beter passende naam gekregen die in lijn is met de strategie, het merk en de positionering van het bedrijf. Het feit dat Afast in het verleden een goede naam heeft gecreëerd door haar diensten is nu eenmaal zo. Stuifzand sluit mooi af: “We willen vooruit, en dus is het beter om naar de toekomst te kijken dan vast te blijven houden aan successen van het verleden.”

Joep Klerx

Labels