Roofs 2018-11-36 Hoed u voor pseudo-dakdekkers!

Helpdesk VEBIDAK

Branchevereniging VEBIDAK ­signaleert regelmatig berichten over ‘dakdekkers’ die zich schuldig maken aan oplichting. Zij vragen vaak riante, contante ­betalingen voor uiteindelijk slecht werk, ­onnodig werk of niet uitgevoerd werk. Huiseigenaren zijn de dupe en blijven met de ellende achter. Hoe voorkom je dat je zelf ­slachtoffer wordt?

Regelmatig komen bij VEBIDAK verhalen binnen van gedupeerden. Soms kunnen we erger voorkomen, als gedupeerden op tijd onraad ruiken. Vaak begint het met het aanbod om voor een klein bedrag het dak schoon te maken. Terwijl ze daarmee bezig zijn, zien ze allerlei gebreken aan het dak die dringend verholpen moeten worden. Vanzelfsprekend zijn zij graag bereid dat direct te doen. De betaling moet meteen, liefst contant worden voldaan. De ‘dakdekkers’ willen zelfs wel even mee naar de pinautomaat.

Het overkwam onlangs nog een oude dame uit Brabant. Haar dochter greep helaas te laat in, want er was reeds een forse aanbetaling gedaan door haar moeder.

VEBIDAK wordt regelmatig gevraagd naar de noodzaak van de aangeboden (en reeds gedeeltelijk uitgevoerde) ­werkzaamheden aan het dak. Onze conclusie is dan vrijwel altijd dat de werkzaamheden ten onrechte als noodzakelijk worden aangemerkt en dat er geen sprake is van enige vakbekwaamheid.

Ook komt het voor dat ‘dakdekkers’ aanbellen, omdat ze gezien hebben dat er problemen zijn op het dak, zoals een in slechte staat verkerende schoorsteen, kapotte ­nokvorsten, dakpannen die scheef liggen en gegarandeerd voor ­lekkage gaan zorgen en ga zo maar door. Eenmaal boven, met een goed zicht op platte daken en goten, worden ­wederom de nodige gebreken aangetroffen. Zelf zien bewoners het meestal niet, maar deze ‘experts’ wel en ze komen met een ter plaatse handgeschreven ‘offerte’ voor ­reparatie. Meestal vragen ze betaling vooraf om het benodigde ­materiaal te kopen. Maar is het geld eenmaal binnen, dan zijn ze verdwenen.

Ellende

Naast deze oplichters zijn er ook bedrijven die wel enige werk- zaamheden uitvoeren, maar op een dermate onvolledige en ondeskundige wijze, dat de schade vele malen groter is dan de gebreken die ze zouden herstellen. Ze gebruiken ander, goedkoper materiaal, maar brengen wel de duurdere variant in rekening. Of ze voeren slechts een deel van de werkzaamheden uit, maar de gedupeerde betaalt voor het complete werk. Ook deze beunhazen willen meteen en liefst contant geld, met als excuus dat ze negatieve ervaringen hebben met mensen die niet of traag betalen! De gedupeerde blijft met enorme ellende achter, in een nog slechtere situatie dan vòòr de werkzaamheden. Vakkundig herstel kost vaak nog eens een veelvoud van het al betaalde bedrag.

Gedupeerden kunnen aangifte doen bij de politie, maar de bewijsvoering is moeilijk en werkelijk verhaal halen is lastig. Er is namelijk sprake van een overeenkomst (mondeling of schriftelijk) tussen een opdrachtgever en een opdracht­nemer. VEBIDAK wordt regelmatig ingeschakeld om in het belang van gedupeerden onderzoek te doen en een rapportage op te stellen.

Kaf tussen het koren

Het is gemakkelijk te herkennen welke bedrijven serieus zijn. Kiest u voor een dakbedekkingsbedrijf dat is aangesloten bij VEBIDAK, dan biedt dat u veel zekerheden. Een lidbedrijf hanteert namelijk de Consumentenvoorwaarden die zijn overeengekomen met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Via het lidmaatschap zijn deze bedrijven automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Bitumineuze en Kunststof Dakbedekkingsbedrijven. Hoed u daarmee voor pseudo-dakdekkers en veel ellende!

André van den Engel, adjunct-directeur / hoofd Technische Zaken VEBIDAK

Labels