Roofs 2019-01-06 Markante metamorfose Mercedes-Benz

Dak van het Jaar 2019

De vestiging van Mercedes-Benz Den Haag wordt getransformeerd tot ­eerste Flagship Store in Nederland. Het project dient als pilot voor het nieuwe, ­Europese winkelconcept van het Duitse automerk: MAR 2020. Een groot 6,5 meter uitkragend dak zorgt ervoor dat het oude en nieuwe één geheel worden. De renovatie is complex, ook omdat de werkplaatsen in bedrijf blijven.

Tekst: Martijn van den Bouwhuijsen

Het bijna twintig jaar oude bedrijfspand van Mercedes-Benz langs de Donau in Den Haag was toe aan een grondige ­renovatie. De logistiek en uitstraling voldeden niet meer aan de hedendaagse eisen en wensen. Groot manco was bijvoorbeeld de showroom, die vanaf de buitenkant onzicht­baar was en alleen bereikbaar via de kantooringang. Het Duitse moederbedrijf Daimler AG wilde bovendien de nieuwe huisstijl uitrollen en koos Den Haag als locatie voor een Flagship Store. Het vernieuwde gebouw wordt niet alleen moderner, maar ook groter dan het originele: 1.777 m² vloeroppervlak komt erbij.

De verbouwing is ingrijpend. Een groot deel van de gevels is gestript en vervangen door transparante façades. Het gekromde deel aan de Donau-zijde, waar zich vroeger de verkoop en het onderhoud van grote vrachtwagens bevond, is gesloopt. Het gebouw is daar aangeheeld tot een rechthoekig volume om ruimte te creëren voor een showroom, drie niveaus hoog en omhuld met een vliesgevel. De verkoop en het onderhoud van grote vrachtwagens is verhuisd naar een andere vestiging van Mercedes-Benz.

De vernieuwde showroom is 30% groter dan de oude. De fysieke en virtuele winkelvloer zijn geïntegreerd, waarmee de dienstverlening aansluit op de wensen van de klant. Op de begane grond bevinden zich straks grote beeldschermen voor productpresentaties en exclusieve ruimtes voor aflevering van auto’s. Een grote trap met ­hellingbaan verbindt de begane grond met de eerste ­verdieping, waar het AMG center is. Een tweede trap leidt naar de occasions.

Aan de snelwegzijde krijgt het bedrijfspand een nieuwe showcase. De oude, kleine auto-etalage is vervangen door een vier lagen hoge doorzichtige kijkdoos, over de volledige breedte van het gebouw. De showcase heeft een stalen draagconstructie met momentvaste hoeken, bovenop een poerenfundering, en biedt plek voor 44 auto’s. Een autolift zorgt voor de ontsluiting. De showcase langs de A4 is zo transparant mogelijk uitgevoerd met 5,1 bij 2,5 meter grote glaspanelen, die nauwelijks reflecteren en een kozijnloze bevestiging (‘spider’-constructies) hebben.

Het middendeel van het bedrijfspand, met werkplaatsen en kantoor, blijft gehandhaafd. Daar worden intern aanpassingen gedaan. Het dak blijft daar intact.

Futuristische kap

Een 6,5 meter uitkragend dak met een afgeronde rand zorgt ervoor dat het oude en nieuwe deel één geheel worden. Het overstek geeft het ‘experience center’ van Mercedes-Benz een modern en robuust uiterlijk. De 2 mm dikke dakrand is uitgevoerd in aluminium, met een zilver metallic kleur die het licht reflecteert: RAL 9006. De lichtmetalen rand bevindt zich op 10,4 meter boven maaiveld en is aan de dakvloer verankerd met een aluminium hulpconstructie. Het nieuwe dak heeft een stevige staalconstructie van onder meer HEB 400 profielen en IPE liggers die rusten op stalen kolommen. Bovenop de constructieve dakvloer bestaat de opbouw uit geprofileerde stalen dakplaten, isolatie en bitumen. Het afschot bedraagt 16 mm per meter. Hemelwater wordt afgevoerd met een pluvia-systeem. De dakopbouw en het hemel­waterafvoersysteem in het oude, bestaande dak zijn nagenoeg identiek.

“Een deel van het dak is beloopbaar, zodat de airconditioning onderhouden kan worden,” zegt werkvoorbereider Wim Berendse namens Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling. “Tussen het oude en het nieuwe dak is enig niveauverschil. Daar bevindt zich een stalen dakopstand.”

Boven de entree kraagt het dak 22,5 meter uit en creëert zo een beschutte plek voor klanten van Mercedes-Benz om hun auto af te leveren bij de werkplaats en/of over te stappen in een leenauto. Het plafond van Hunter Douglas is voorzien van 72 vlak afgewerkte led spots. Berendse: “Op maaiveldniveau hebben we het terrein heringericht met een voorrijstraat, parkeerplaatsen, planten en een 1 meter hoge heg.”

Na sluitingstijd bouwen

Het originele bedrijfspand van Mercedes-Benz in Den Haag was in 2000 opgeleverd, door dezelfde aannemer die nu de transformatie tot Flagship Store voor rekening neemt: Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling. Het bedrijf kreeg de nieuwe opdracht op basis van een concurrerende prijs en realistisch plan van aanpak. Vanwege de exclusiviteit van het project heeft de aannemer alle werktekeningen voorgelegd aan de architect en de directievoerder van MAR 2020 en stuurde het project vanaf ontwerp tot uitvoering volledig met een 3D BIM model aan, met Revit als ontwerptool.

Michel Paalvast, Directeur Bouw zegt: “De diversiteit van ­betrokken partijen en de combinatie van verbouw en nieuwbouw maken het project complex. We verdeelden het project in meer dan tien fases. Samen met onze bouwpartners hebben we het werk efficiënt ingepland en uitgevoerd op basis van lean-management. Soms werken er wel 50 mensen tegelijk op de locatie. Bij de bouw gebruiken we onder meer mobiele kranen, verreikers en hoogwerkers.”

De werkplaatsen en kantoren van Mercedes-Benz blijven in gebruik tijdens het bouwproject. Paalvast licht toe: “De aan- en afvoer van bedrijfswagens en personenwagens moet ­ongehinderd door kunnen gaan. De wegen rondom het pand moeten begaanbaar blijven. Ook de klanten van Mercedes-Benz kunnen hun auto’s blijven parkeren. Daarom zijn veel werkzaamheden, zoals de dakbouw, na sluitingstijd van de dealer uitgevoerd: in de avonduren en weekenden. Om snel op locatie te kunnen werken, ­prefabriceren we zo veel mogelijk, bijvoorbeeld de lift­schachten en delen van de dakconstructie. We begonnen in december 2017 met bouwen. Naar verwachting leveren we de Flagship Store eind maart 2019 op.”

Bentstaal BV, die evenals Van Mierlo ook al bij de bouw van het originele pand betrokken was, monteerde de staalconstructie en de dakplaten van de Flagship Store. Het staalconstructiebedrijf nam ook een deel van de engineering op zich. Achtereenvolgens vond de montage plaats van de staalconstructie van de showcase, de showroom en de luifel (uitkragende dak), zoals Van Mierlo voorschreef. Bij het positioneren van de bouwkraan hield Bentstaal rekening met de parkeerplaatsen van Mercedes-Benz. Die plaatsen moesten vrij blijven voor klanten.


MAR 2020 en pop-up showroom

In het nieuwe ontwerp van de Flagship Store, de beeldbepalende grote winkel van het Duitse automerk, wordt de nieuwe huisstijl Markenauftritt Retail (MAR) 2020 doorgevoerd. Het project vormt de pilot voor de ­uitrol van de nieuwe corporate identity, eerst in Nederland en later in andere delen van Europa. Het interieurontwerp kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen de Ibelings van Tilburg architecten, ­interieurarchitect Buro Loods en het Duitse bureau Graft.

Om de verkoop van auto’s tijdens de ver- en nieuwbouw door te laten gaan, heeft Kontent Structures de opdracht gekregen om een tijdelijke showroom te maken, eveneens op het Forepark in Den Haag. Zij ­hebben een geïsoleerd tentpaviljoen van 20 meter breed en 80 meter lang gebouwd. De tenthal met aluminium constructie is onder meer voorzien van een lange glaswand, kantoorruimtes en automatische overheaddeuren. Mercedes-Benz gebruikt de tijdelijke showroom voor de verkoop van bedrijfs- en personenwagen occasions. Alle onderdelen worden na ontmanteling hergebruikt: een milieuvriendelijke oplossing voor continuïteit in de verkoopwerkzaamheden.

  • OPDRACHTGEVER: Mercedes-Benz
  • DIRECTIE: Royal Haskoning DHV, Amersfoort
  • ARCHITECT: Ibelings van Tilburg architecten, Capelle aan den IJssel
  • INTERIEURARCHITECT: Ibelings van Tilburg architecten, Capelle aan den IJssel; Buro Loods, Amsterdam en Graft, Berlijn
  • CONSTRUCTEUR: Broersma, Den Haag
  • AANNEMER: Van Mierlo Bouw & Ontwikkeling, Maasdijk
  • STAALBOUWER: Bentstaal BV, IJsselstein
  • LUIFEL,GEVELCASSETTES &GEVELZETWERK: Aldowa, Rotterdam
  • W+E INSTALLATIES: Dekker van Geest, Monster
  • GEVELBOUWER: Van Iersel Geveltechniek, Made
  • BEVEILIGINGSSYSTEMEN: Holland Systemen, Den Haag

Labels