Roofs 2019-03-90 Naar, op en van het dak

bedrijfsnieuws

Tijdens Bouwbeurs 2019 presenteerde Vlutters Tools & Safety een nieuwe huisstijl, die gekoppeld is aan de volledige breedte van het assortiment producten en diensten van het bedrijf. Een gesprek met manager John van der Haak. “De markt weet nog onvoldoende wat wij allemaal kunnen bieden.”

Sinds de overname in 2016, van Royal Roofing Materials, is Vlutters Tools & Safety eveneens onderdeel van het Franse SOPREMA. Een ontwikkeling die volgens Van der Haak zeer positief heeft uitgepakt. “We verhuisden samen met ­Royal Roofing Materials bv mee naar een organisatie die oog heeft voor de markt en ons de tijd gunt om op die ontwikkelingen in te spelen. Wij zijn van oorsprong een familie­bedrijf en dat brengt een andere dynamiek met zich mee. Ons nieuwe moederbedrijf, eveneens een familie­bedrijf, begrijpt dat gelukkig. Ons bestaansrecht is gelegen in het feit dat wij onze klanten ontzorgen en hun werkzaamheden veilig laten verlopen met het juiste materieel en veiligheidsmiddelen. Meer veiligheid betekent immers minder ongevallen, minder schades, een betere werksfeer en een hogere efficiency. Net zo belangrijk is het ­intensieve contact met de klant. Het betekent ook dat niet iedere activiteit direct geld oplevert, maar wel klanten helpt veilig en efficiënter te werken. Uiteindelijk resulteert dit in een hechte samen­werking en een goede klantrelatie, die gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.”

“Onze naamsbekendheid is zeer goed en het nieuwe moederbedrijf onderkent dat ook,” vertelt Van der Haak. “Daarom is er sinds de overname niets veranderd aan de oorspronkelijke opzet van ons bedrijf. Wel hebben we sindsdien een duidelijke groei doorgemaakt en ook activiteiten ontplooid om op de Belgische markt actief te worden. Dit gezegd ­hebbende, signaleren we daarnaast dat, hoewel vrijwel iedereen in de markt ons bedrijf kent, slechts weinigen op de hoogte zijn van de volledige breedte van onze activiteiten. We krijgen vaak verbaasde reacties als men merkt dat we naast verticaal transport bijvoorbeeld ook veiligheid aanbieden: ‘O, doen jullie dat ook?’ Daar hebben we in de commu­nicatie duidelijk iets niet goed gedaan en dat is zonde, want daardoor lopen we opdrachten mis. De insteek van de rebranding is dan ook dat het in één ­oogopslag duidelijk moet zijn wat wij allemaal doen.”

Ontzorgen

Vlutters Tools & Safety heeft een assortiment gereedschappen, materieel en veiligheidsproducten, specifiek voor alle dakwerkzaamheden. Denk daarbij aan de bekende ­opbouwliften, ladderliften en aluminium kranen, maar ook biedt men een assortiment veiligheidsproducten voor zowel het platte als het hellende dak. Tevens heeft men een uit­gebreid pakket aan ondersteunende diensten.

“Wij gaan zo ver in de ontzorging als de klant het wil,” ­vertelt Van der Haak. “Tijdens de Kredietcrisis namen bijvoorbeeld veel klanten de voorbereiding van de werkzaamheden en de organisatie van de veiligheidssituatie voor eigen rekening. Nu men het weer druk heeft, worden wij weer gevraagd om deze werkzaamheden over te nemen. Het is wat ons betreft allebei goed: wij bieden dit soort ­activiteiten als extra service, we leven er niet van. Ons belang is dat onze klanten zeker weten dat het goed zit als ze ons inhuren van advies tot en met uitvoering. ­Alles staat of valt dan ook met de kwaliteit van onze technische dienst en planning, dat is ons ‘vangnet’. Dat zijn de mensen die op de achtergrond ervoor zorgen dat de machines goed blijven lopen en ook dat de montage en de keuring van onze veiligheidssystemen in orde zijn.”

Wat betreft valbeveiliging, introduceerde het bedrijf in 2017 het assortiment Soprasafe. Vlutters Tools & Safety is eveneens in dat jaar als eerste KOMO Safety gecertificeerd volgens de BRL 9935 (zie ook Roofs januari 2018). Momenteel is het bedrijf nog als enige volgens deze systematiek gecertificeerd, maar volgens Van der Haak zullen andere partijen snel volgen. “De insteek van het KOMO-keurmerk is ook weer: ontzorgen en duidelijk maken dat we voor kwaliteit staan. Met het certificaat dat wij bij ieder project leveren, ziet men in één oogopslag dat het systeem voldoet aan de geldende (veiligheids)eisen en dat deze kwaliteit ook ­gedurende de levensduur van het systeem wordt gemonitord en bewaakt. Natuurlijk is er in de markt discussie over nut en noodzaak van het keurmerk, maar dat heb je altijd bij nieuwe ontwikkelingen. Wij geloven dat de certificering en werkwijze de nodige zekerheid en efficiency bieden, zodat men zeker weet dat het toegepaste valbeveiligingssysteem voldoet, op een juiste manier is aangebracht en dus veilig is te gebruiken.”

Toekomst

Zoals gezegd heeft de overname door SOPREMA geen ­andere marktbenadering opgeleverd. Maar vanzelfsprekend blijft Vlutters wel in beweging en zich ontwikkelen. Zo rolt men bijvoorbeeld de verhuurservice van veiligheidproducten en materieel voor verticaal transport uit over alle verkoop­vestigingen van Royal Roofing Materials. Men is ook bezig activiteiten in België te ontplooien. Dit laatste gebeurt zorgvuldig, via de bestaande connecties en in nauwe samen­werking met een aantal wederverkopers. Men is nog bezig met meerdere innovaties, die in een later stadium aan de markt gemeld worden.

Tijdens Bouwbeurs 2019 presenteerde het bedrijf de nieuwe huisstijl en mediacampagne. Deze is zodanig ontwikkeld, dat de verschillende activiteiten in één oogopslag ­zichtbaar zijn. “Wij bieden producten en diensten ‘naar, op en van’ het dak,” vertelt Van der Haak. “Deze drie onder­delen zijn ieder uitgevoerd in een eigen kleur. Het oude logo blijft herkenbaar, maar heeft toch enkele subtiele aanpassingen ondergaan, waardoor het frisser oogt. Als het complete dienstenpakket beter bekend is, ben ik ervan overtuigd dat wij in de komende periode een verdere groei gaan realiseren.”