Roofs 2019-06-21 4-stappen plan voor een groene revolutie

Column Dakenvrouw van het Jaar 2018

Soms is het nieuws zelfs voor een groene rasoptimist als ik even slikken. En het was goed raak deze maand. Nederland ligt ver achter op schema bij het terugdringen van CO2-uitstoot, maakte CBS bekend. De uitstoot ligt nu net 14% onder het niveau van 1990. Nederland heeft minder dan twee jaar om dat op te krikken naar de beloofde 25%. Als klap op een vuurpijl werd afgelopen maand ook bekend dat de concentratie CO2-deeltjes in de atmosfeer 415 per miljoen bedraagt; de hoogste concentratie ooit op aarde gemeten en ver boven de 350 ppm die wetenschappers als min of meer acceptabel bestempelen.

Maar nadat ik slecht nieuws met een goed glas wijn heb weggespoeld, komt de optimist in mij altijd weer met vernieuwde kracht naar boven. Want het enige zinnige antwoord op dit soort berichten is om alles op alles te zetten en de transitie naar groene energie in een nog veel hogere versnelling te schakelen. En juist op het gebied van zonne-energie is veel positiefs te melden. Zo heeft ­Nederland een jaar van stormachtige groei achter de rug: het geïnstalleerde vermogen groeide voor het eerst met meer dan 1 gigawatt. Daarmee dringt ons land door tot de absolute top: we zijn de op twee na snelst groeiende solarmarkt ter wereld, aldus onderzoeksbureau IHS Markit.

Met beide benen in de Nederlandse solarmarkt, voel ik dat momentum dagelijks tot in mijn tenen. Wat me nog trotser maakt, is dat ons bedrijf een substantiële rol heeft gespeeld in het creëren van dat momentum. Onze drive om de drempel naar zonne­panelen drastisch te verlagen, heeft er niet alleen voor gezorgd dat we eind 2018 ons 15.000ste zonnesysteem op een woning schroefden: het heeft er ook toe geleid dat elementen van onze innovatieve aanpak, van op maat gesneden online offertes tot opbrengstgaranties, nu praktisch gemeengoed zijn in de markt. Dat beschouwen we als een compliment. Bovendien hebben we ons recept voor de snelle verspreiding van zonnestroom onder koopwoningen ook met succes als springplank gebruikt om obstakels in andere segmenten weg te nemen, zoals huurhuizen en scholen.

Maar ondanks dit lichte gepoch, ik ben tenslotte Dakenvrouw van het Jaar, besef ik dat het nog veel beter kan en moet. Het is mooi dat 1 op de 10 koophuizen en 4% van alle huurhuizen in Nederland nu op zonnestroom draaien en duizenden bedrijven en scholen zonne-energie hebben ontdekt. Maar miljoenen geschikte daken zijn nog steeds leeg en er is geen tijd te verliezen om die vol te leggen. En zoals ik in de eerste alinea’s schetste, is er geen tijd te verliezen om die vol te leggen.

Kortom, we hebben een duurzame revolutie en dat is exact waar mijn bedrijf en ik al zes jaar aan werken, in samenwerking met vele anderen. Welke lessen hebben we geleerd die de basis kunnen vormen voor de volgende stroomversnelling? Het zijn er vier:

De klant wil drie dingen: simpel, leuk en betrouwbaar

Technologie, installatie, monitoring, berekeningen voor de stroomopbrengst, subsidies en fiscale regelingen. Het proces van A tot Z om tot een draaiend zonnesysteem te komen is complex. De kunst is om de klant daar vrijwel niets van te laten merken. Voor hen moet de stap naar zonnestroom louter een simpel en spannend avontuur zijn, maar wel één die is ingesnoerd in waterdichte garanties. En daar moet je achter de ­schermen keihard voor werken.

Barrières opruimen gaat altijd door

De weg naar simpel, leuk en betrouwbaar is bezaaid met barrières. Tegelijk verschuift het eindpunt voortdurend. Zo heeft Sungevity met succes een aanpak ontwikkeld, waarmee klanten met drie muisklikken op zonnestroom kunnen overstappen. Maar onze klanten hebben hun bakens naar een nieuw doel verzet: volledige ver-duur­zaming van hun huis, van isolatie tot warmtepomp. De weg daar naartoe ligt weer vol met nieuwe obstakels om je tanden in te zetten.

Barrières zijn ook in geen marktsegment hetzelfde. Scholen, bedrijven, de huurhuizensector: ze hebben ­allemaal hun eigen unieke haken en ogen die een brede uitrol van zonnestroom in de weg staan. En allen hebben hun eigen creatieve aanpak nodig om hardnekkige obstakels uit de weg te ruimen.

Ga voor de emotionele snaar

Heb je eindelijk een razendsimpel product met evidente kostenbeparingen, maar dan raak je het aan de straatstenen niet kwijt. Dat gebeurde ons. Helemaal klaar voor de revolutie, probeerden we mensen met rationele argumenten over te halen. Onze eerste boodschap: help het milieu, stap over op zonnestroom. Er gebeurde niets. Druk je energiekosten met zonnepanelen, was onze tweede poging. Weer niets. De derde keer gooiden we het over de emotionele boeg. Wist je dat je buurman drie deuren verderop in acht maanden 350 euro heeft bespaard met zonnepanelen? Bingo. Maar ook hier geldt helaas: elk segment heeft zijn eigen emotionele snaar.

Denk groot, inspireer en deel

Wees niet bang om de lat hoog te leggen. Zo is ons Big Hairy Audacious Goal (BHAG in het kort) om 5 miljoen levens te laten draaien op zonneschijn. Zo’n stip aan de horizon houdt je niet alleen scherp, het spoort je ook aan om samen te werken en niet bezitterig te zijn als concullega’s je ideeën kopiëren. Want een groot doel bereik je nooit alleen. Ik zie jullie op de barricaden.

Roebyem Anders

Labels