Roofs 2019-09-91 Omgaan met burn-out(klachten)

Vitaliteitsmanagement

Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagementprogramma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.

Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)

Patricia is altijd druk. Mooi voor de werkgever, maar let op: je slaat door als je werk zo belangrijk wordt dat het dominant wordt in je denken en doen. Je bent continu met je werk bezig en kunt het niet loslaten. Een teveel aan betrokkenheid kan je mentaal of fysiek opbreken en in het ergste geval uitmonden in een burn-out.

Ook wij worden helaas geconfronteerd met werknemers die flink uit balans zijn. Ze proberen te werken, maar ­uiteinde­lijk mislukt dat. Ze zijn mentaal moe, hebben psychische klachten, minder motivatie en functioneren niet meer zoals ze zouden moeten. Hun energielevel is gedaald naar het nulpunt en concentreren lukt niet meer. We spreken hier van burn-outklachten (ook wel stressklachten) en in het ergste geval over burn-out. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen en wat nu?

Waarom valt die ene persoon wel uit en die andere persoon in dezelfde omstandigheden niet? En waarom valt iemand vandaag niet uit, maar een andere keer wel? Wat is er aan de hand? Burn-out kan verschillende oorzaken hebben. Deze oorzaak kan gelegen zijn in het werk, maar ook in de persoon zelf of op andere levensgebieden. De symptomen zijn echter dezelfde.

Het is zaak om snel aan de slag te gaan met interventie. Niet pas als de werknemer uitgevallen is, maar liefst al als de eerste signalen opgepikt worden of zelfs al daarvoor. Probleem nu is dat de werknemer het meestal niet toelaat om als werkgever zijnde dicht ‘in de buurt’ te komen. Je gaat je als werkgever begeven op het mentale privé­terrein van de werknemer. ‘Waar bemoei jij je mee,’ is vaak het antwoord. Een valkuil is de kans dat de werknemer ongezonde methoden gebruikt om de klachten te ver­minderen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn roken, slecht/ongezond eten en/of alcohol drinken.

Maar hoe ga je dit wel doen? Hier is een vertrouwens­persoon voor nodig. Dit kan de huisarts zijn, de psycholoog, de bedrijfsarts, maar ook de lifestylecoach kan stappen nemen. Het voordeel van de lifestylecoach is dat deze snel ingezet kan worden. Vaak begint het dan met luisteren, en de eerste lichtpuntjes volgen. Preventief zit veel winst in ontspannen: denk aan yoga of gewoon wandelen.

Omgaan met burn-out(klachten) is één van de vele stapjes. En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg naar een mooie duurzame vitale toekomst.

Labels