Roofs 2019-10-64 Leadax opent nieuwe productielocatie

Bedrijfsnieuws

Leadax Innovations heeft in Wapenveld een ruime, nieuw gebouwde fabriek betrokken, terwijl de oude locatie gewoon in bedrijf blijft. Het is tekenend voor de groei van het bedrijf, dat in de afgelopen jaren is overladen met awards en nominaties op het gebied van duurzaamheid en circulair bouwen. Op 25 november zal de locatie feestelijk worden geopend met een groot event. Roofs bezocht de fabriek alvast en sprak met Roeland van Delden (directeur van moederbedrijf Bitufa) en Robbert Engelen (commercieel directeur).

Wellicht is de oplettende lezer de subtiele wijziging in de bedrijfsnaam opgevallen. De toevoeging ‘innovations’ duidt erop dat de focus niet langer ligt op de productie en verkoop van de loodvervanger. De grondstof waar dit product uit wordt vervaardigd, de kunststof folie PVB, blijkt voor heel wat meer toepassingen geschikt. En omdat het materiaal volledig uit de afvalstroom van autoruiten en veiligheidsglas wordt betrokken, is sprake van een circulair product, overeenkomstig het motto van het bedrijf, dat ervan uitgaat dat de afval van vandaag moet worden benut om de afval van morgen te voorkomen. De uitbreiding van de activiteiten maakte een uitbreiding van de productie­faciliteiten noodzakelijk.

Loodvervanger

In 2017 werd de loodvervanger Leadax geïntroduceerd (zie Roofs juni 2017). De producent hiervan is onderdeel van Bitufa Waterproofing, dat al sinds 1979 op de internationale markt opereert. Na een jarenlang ontwikkeltraject beschikte men over een product dat wel de voordelen van lood heeft, maar niet de nadelen. Men wilde een flexibel en betaalbaar product ontwikkelen dat gemakkelijk te verwerken is en dat goed is voor mens en milieu. Het product wordt vervaardigd uit de kunststof polyvinylbutyral (PVB). Dit materiaal wordt veelal gebruikt in gelaagd glas, zoals in autoruiten, omdat het zowel zeer sterk als (wanneer het wordt samen­geperst) transparant is.

PVB bleek een zeer geschikte basisgrondstof om een loodvervanger van te ontwikkelen. De eigenschappen van het materiaal, in combinatie met aluminium strekmetaal, lijken op die van lood. Bij verwijdering is de PVB ­eenvoudig weer te scheiden van het aluminium, waarna zowel de kunststof als het aluminium weer als grondstof kunnen dienen voor de productie. “Een aantal zaken was van belang om deze innovatie succesvol op de markt te kunnen zetten,” vertelt Van Delden. “Ten eerste was het van belang dat we de beschikking zouden hebben over een stabiele afvalstroom. We hebben de logistieke organisatie zodanig op orde dat hier sprake van is. Het materiaal wordt in de automotive industrie veelvuldig toegepast en wij zijn de enige partij die het gebruiken voor recycling: het merendeel van het materiaal wordt nu nog verbrand. Vanzelfsprekend hebben wij patent op de toepassing van PVB in loodvervangende en andere producten die wij produceren. Ten tweede was het van belang dat de productie schaalbaar en betaalbaar zou zijn. Ook dat is gelukt, zodat we onze klanten, naast alle voordelen van een loodvervanger op het gebied van milieu en gezondheid, ook een financieel voordeel kunnen bieden. Wij verwachten dat in de toekomst lood alleen nog in spreekwoorden aanwezig zal zijn.”

Awards

De innovatie is niet onopgemerkt gebleven. Zo won het bedrijf eerder dit jaar de Nederlandse Innovatie Award 2019 en was het ook genomineerd als Nationaal Icoon. “Het ultieme doel is natuurlijk dat we van een lineaire naar een circulaire economie gaan,” vertelt Engelen hierover. “We hebben inmiddels zodanig veel ervaring met de loodvervanger dat we kunnen stellen dat dit een volwaardig loodvervangend product is, met dezelfde functionaliteit en levensduur als lood, maar zonder de nadelen. We zien dan ook dat steeds meer partijen kiezen voor de toepassing ervan. Dit is een internationale ontwikkeling, want wij richten ons op een wereldwijde markt. In o.a. de Verenigde Staten en Australië is grote interesse in onze werkwijze.”

Dakbedekking

Het succes van de loodvervanger heeft het bedrijf ertoe gebracht te onderzoeken welke toepassingen er nog meer met het materiaal mogelijk zijn, met een aanzienlijke uitbreiding van het assortiment tot gevolg. In de loop van 2020 zal men Leadax Roofing introduceren, een dakbedekkingsmateriaal dat voor 100% wordt vervaardigd uit PVB. “ Dit is een wezenlijk ander materiaal dan wat momenteel op de markt is. Er zijn zo goed als geen toevoegingen aan het materiaal gedaan en de overlap is waterdicht te maken met behulp van bio-ethanol. De dakbedekking is al door de diverse nationale en internationale instituten gunstig getest en dit geeft ons het vertrouwen dat we de nieuwe dakbedekking in de loop van volgend jaar kunnen introduceren. In de nieuwe productielocatie wordt een aparte productielijn geïnstalleerd om de PVB dakbaan te kunnen produceren.” Beide heren stellen dat de bedrijfsnaam nu al nauwelijks wordt geassocieerd met de loodvervanger, dus een naamsverandering in deze zin ligt niet voor de hand.

Circulair Event

De nieuwe locatie in Wapenveld zal officieel worden geopend op maandag 25 november. Op die datum vindt aldaar het symposium ‘Circulariteit én winstgevendheid: Nederland als gamechanger in de bouw’ plaats. Het event wordt, naast Leadax, mede georganiseerd door diverse aansprekende partijen: OostNL, Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, VNO-NVW Midden, Circles, ING & Cirkelstad.

Het magazine Roofs is mediapartner van dit symposium. Op deze middag zullen enkele opvallende namen komen te spreken als keynote spreker of panellid, waaronder Ed Nijpels (SER), hoogleraar sustainability Elphi Nelissen, John Berends (Commissaris van de Koning), Age Vermeer van Dura Vermeer en Pieter Snelder van Kingspan. Na het symposium wordt aansluitend een netwerkborrel georganiseerd. Onder de genodigden bevindt zich tevens een groot aantal beslissers uit de aannemerij, groothandels, politiek en industrie.

De onderwerpen die tijdens het symposium zullen worden besproken zijn o.a.:

  • Stand van zaken inzake circulariteit in Nederland en Europa;
  • Nederland als gamechanger in de bouwindustrie;
  • Levert circulariteit winstgevendheid op?

Tevens treedt Dennis van Aarssen, winnaar van The Voice of Holland 2018, op.

Voor vragen kunt u zich melden via info@leadax.com

Labels