Roofs 2019-10-74 Een familiebedrijf van ruim 500 jaar oud

Jubileum

Het is geen alledaags jubileum. De Duitse specialist op het gebied van oppervlaktebehandelingen The Coatinc Company bestaat ruim 500 jaar. In Nederland is het bedrijf ook zeer actief, daarom staat Roofs in dit artikel wat uitgebreider bij het jubileum stil.

The Coatinc Company voorziet diverse typen metalen ­producten (staal, aluminium, zink, etc.) van een ‘huid’. Daarvoor worden verschillende technieken gebruikt, zoals thermisch verzinken, hoge temperatuur verzinken, poedercoaten, natlakken, anodiseren, etc. Momenteel is het bedrijf wereldwijd actief in de metaal­bewerking en -verwerking. Men is met 32 locaties en meer dan 2200 medewerkers actief in Europa, Turkije, Mexico en Californië, met een jaaromzet van ruim 300 miljoen.

Het daadwerkelijke 500-jarige jubileum vond in 2002 plaats. Afgelopen voorjaar vroeg het bedrijf er middels een ­persconferentie echter aandacht voor omdat de huidige directeur Paul Niederstein in de archieven was gedoken en het jaartal van oprichting weer boven water kreeg. Inmiddels is het bedrijf ook officieel uitgeroepen tot het ­oudste familiebedrijf in Duitsland.

Rijke historie

De historie van het familiebedrijf is zeer goed gedocumenteerd, omdat Emma Dresler, de oudtante van Paul Niederstein, in 1918 het boek Geschichte der Familie Dresler aus Siegen samenstelde en haar vader Heinrich Adolf Dresler cadeau gaf voor zijn 85ste verjaardag. Het werk wordt momenteel voortgezet door de huidige directeur: over ongeveer twee jaar zal er een nieuw deel aan het boek worden toegevoegd, dat de ontwikkelingen in de afgelopen eeuw zal beschrijven. In dit artikel de historie in vogelvlucht.

De wortels van het bedrijf liggen in het Siegerland (Nordrhein-Westfalen) in Duitsland. Deze streek wordt al sinds jaar en dag gekenmerkt door de ertswinning en -verwerking en wordt ook beschouwd als één van de oudste mijnbouwregio’s van Europa. De streek werd 500 voor Christus niet bewoond door de Germanen, maar door de Kelten en zij voerden al mijnbouw uit. Vanaf de Middeleeuwen waren het de ondernemersfamilies uit deze streek die de mijnbouw in de regio lieten uitgroeien tot een innovatieve industriebranche.

In 1502 betaalde Heylmann Dresseler een Feuerschilling (‘vuurschilling’) om gebruik te kunnen maken van de stookplaats van de stad. In die tijd stonden smeden zeer hoog in aanzien, omdat ijzer en staal nodig waren voor alle dagelijkse gebruiksvoorwerpen van toen. Hij trad toe tot het gilde en daarmee was de oprichting van het bedrijf een feit. De generaties zetten het bedrijf voort en zeven generaties later bezat de succesvolle ijzerhandelaar al aandelen in meerdere ijzersmelterijen, en de familie werd per generatie invloedrijker. In de achttiende eeuw werd de familie zelfs in de adelstand verheven (Johann Heinrich Dresler II, de tiende generatie, werd in 1770 Kommerzgeneral). Het bedrijf verkreeg in deze jaren een monopoliepositie op het gebied van de productie en verkoop van ijzer en staal.

De Dreslers waren ook politiek actief. Zo leverde de ­familie ruim 200 jaar, van de vijfde tot de tiende generatie, de burgemeester van de stad Siegen. Eind negentiende eeuw werd Heinrich Adolf Dresler, destijds aandeelhouder en directeur van de Siegener Verzinkerei Actiengesellschaft (later SAG), verkozen tot lid van de Rijksdag. Deze Heinrich Adolf Dresler, de dertiende generatie en de overgrootvader van Paul Niederstein, zorgde ervoor dat het bedrijf een opvallen­de groei doormaakte. Zijn dochter, Luise Dresler, trouwde met Alfred Emil Niederstein. De drie zoons van Carl Dresler (de veertiende generatie) stierven allemaal tijdens de Tweede ­Wereldoorlog en binnen de familie Dresler waren er geen andere kandidaten (te jong of geen interesse) om het familiebedrijf voort te zetten. Werner Niederstein, de zoon van Luise Dresler en Alfred Emil Niederstein, kwam daardoor in 1945 aan het hoofd van het bedrijf te staan.

Als gevolg van het zogeheten ‘Wirtschaftswunder’ maakte het bedrijf in de jaren ’50 en ’60 onder zijn leiding een enorme groei door. Klaus Niederstein, de vader van de huidige directeur, nam het stokje in 1964 over en bouwde de organisatie feitelijk uit tot de wereldspeler die we vandaag de dag kennen. Dit deed hij voornamelijk door strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan en door slimme overnames. De huidige directeur, Paul Niederstein, is sinds 2004 in de organisatie werkzaam.

Waarden

Belangrijker dan de titel ‘oudste familiebedrijf’ vindt Paul Niederstein dat het bedrijf tegenwoordig opereert aan de hand van 12 ‘kernwaarden’. “Deze kernwaarden ver­woorden onze houding in de markt en de maatschappij,” vertelt hij. “Waarden als wederzijds ­respect, tolerantie en waardering staan hierbij centraal. Een ander element waar ik trots op ben, is de duurzaamheid van onze activiteiten. Mijn kinderen zijn nog te jong om te zeggen of ze het bedrijf willen over­nemen, maar ik weet in ieder geval dat ik geen enkele moeite heb om over te brengen wat er zo mooi is aan mijn werk. Wij voorzien de metalen ­oppervlakken van hun ‘huid’. Alles heeft een ‘huid’ nodig, om niet ten onder te gaan aan de invloeden van buitenaf. Wij zorgen ervoor dat alles wat gemaakt wordt, kan blijven bestaan. Een kreet die we nog wel eens gebruiken, en waar ik ook erg achter sta, is: ‘wij veredelen dromen’. En dat doen we voor de meest ­uiteenlopende producten in de meest uiteenlopende sectoren, van de bouw tot de automobielindustrie tot de huishoudelijke apparaten.”

The Coatinc Company zet ook duidelijke stappen om invulling te geven aan de duurzame uitgangspunten. In die zin houdt het bedrijf ook nadrukkelijk de blik gericht op de toekomst. Zo is men in het kader van de circulaire economie zeer ­actief in de recycling van de materialen die men in het productieproces gebruikt. Ook op het gebied van productinnovatie blijft de 500-jarige vooruitstrevend. Mede doordat men zeer actief is in de automobielindustrie, wordt men gedwongen steeds verder te innoveren om de prestaties van de producten verder te verbeteren. In deze tak van sport zit het geheim van de smid hem in aanpas­singen in de temperaturen, samenstelling van de coatings, het productieproces, etc. Tenslotte is het bedrijf zeer actief in de digitalisering van zowel het productieproces als de ondersteunende functies, zodat de organisatie, ondanks de ouderdom, modern blijft.

Niederstein besluit: “Als bedrijf en als familie hebben we een diepgaand besef van onze geschiedenis en diepgaande kennis van staal, het materiaal waar we al ruim 500 jaar in gespecialiseerd zijn. Maar we zijn ook diep geworteld in onze nuchtere, unieke, eigenzinnige en rauwe regio. Hier vinden we alle waarden die ons dagelijks richting geven en die ervoor hebben gezorgd dat we al zo lang bestaan.”

Labels