Roofs 2019-10-93 Stoptober

Vitaliteitsmanagement

Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagementprogramma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.

Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)

Stoptober, 1 januari of 2e Paasdag, wat maakt het uit? Als er maar gestopt wordt met roken. Elke kans op ­stoppen met roken is een kans op een gezondere en vitalere ­toekomst. Roken is immers superslecht voor de gezondheid! Iedereen weet het wel, zeker het gros van de rokers zelf. ­Roken heeft veel nadelige gevolgen voor de gezondheid. Niet alleen je algemene conditie gaat achteruit, ook je ­weerstand neemt af. Daarnaast lopen rokers veel grotere risico’s op het krijgen van levensbedreigende ziekten zoals hart- en vaatziekten en kanker.

De aandacht voor Stoptober is daarom belangrijk. In 2019 is in Nederland voor de zesde maal de campagne ‘Stoptober, 28 dagen niet roken!’. Het doel is om rokers te stimuleren om voor 28 dagen te stoppen met roken en daarvoor ­massale steun te organiseren. De campagne biedt een nieuwe manier om te stoppen met roken door het te ­bespreken en het is zodoende uitstekend te combineren met een ­stopadvies en de bestaande richtlijnen voor behandeling van tabaksverslaving.

De effecten van Stoptober op de 50.000 deelnemers uit het verleden zijn zeker mooi en bemoedigend. Uit onderzoek (2018) van Amsterdam UMC naar Stoptoberresultaten:

  • 70% lukt het om 28 dagen te stoppen
  • 20% tot 30% is na een jaar nog steeds gestopt met roken

Dit resultaat smaakt zeker naar meer stoppers.

Het mooie van deze campagne is dat deze tevens de ­mogelijkheid biedt om stoppen met roken te bespreken met de werknemers. Normaal gesproken is dit een no go area.
Je weet dat het slecht is en je spreekt iemand aan. Dan betreed je iemands persoonlijke ruimte. Deze zal dan kortaf tegen je zijn, chagrijnig worden, je bemoeizuchtig vinden, of weet ik veel, en weinig werknemers zullen blij met je zijn als werkgever.

Maar als je het over een andere boeg gooit en je ‘verschuilt’ achter Stoptober, dan zijn er openingen. Bij ons in de kantine loopt (in overleg met de leefstijlcoach) een campagne op het tv-scherm. Daarnaast hebben potentiële stoppers de mogelijkheid zich individueel te laten begeleiden door de leefstijlcoach. Ons motto: pak die kans en stop nu nog!

Labels