Roofs 2020-01-44 Investering in opleiding altijd de moeite waard

Special instroom, onderwijs en vacatures

Tijdens de TECTUM diploma-uitreiking, afgelopen 27 juni, werd Feenstra Dakbedekking uit Dronryp onderscheiden met de Gouden Brander 2019. Dit is de prijs voor het best opleidende bedrijf. Een belangrijke erkenning voor de investeringen die het bedrijf in de eigen medewerkers heeft gedaan.

Feenstra Dakbedekking hecht grote waarde aan het opleiden van de medewerkers. “De jeugd heeft de toekomst,” zegt directeur Willem Feenstra. “Het is al moeilijk om jonge mensen voor ons vak te interesseren, dan is het belangrijk dat ze de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen. Uiteindelijk is dat ook in het belang van de organisatie: hoe hoger de kwaliteit van het personeel, hoe beter het bedrijf kan voldoen aan de vraag van de klant. Ons belang is dat we zorgeloze daken af kunnen leveren en daar heb je gekwalificeerd personeel voor nodig.”

Hoe sneller, hoe beter

Feenstra ontving de prijs tijdens de diploma-uitreiking uit handen van Rob Bootsman, bestuurslid van TECTUM, die aangaf jaloers te zijn op de onderscheiding. Tot nu toe werd de prijs doorgaans gewonnen door een groter dakdekkersbedrijf, die wat meer middelen hebben om de investering in tijd en geld op te vangen. Daarom vond Feenstra het al mooi dat hij met zijn wat kleinere bedrijf tot de genomineerden hoorde. Alle genomineerde bedrijven waren overigens klein tot middelgroot, zodat hij bij het zien van de andere kanshebbers wel vertrouwen had in de goede afloop. “Dit is een gezamenlijk succes,” zegt hij. “Wij als werkgever hebben in de medewerkers geïnvesteerd, maar zelf hebben ze ook hun stinkende best gedaan om het diploma te halen.”

“Wij hadden in het jaar voorafgaand aan de onderscheiding vijf medewerkers in opleiding,” vertelt Feenstra. “Drie leerlingen op niveau 2 en twee op niveau 3. Dat is voor een kleine organisatie als de onze een behoorlijke aanslag op met name de planning. Ook bij ons was het in het afgelopen jaar heel druk en we hadden de jongens goed op het dak kunnen gebruiken. We hadden de opleidingen natuurlijk kunnen spreiden, maar ik ben van mening dat je nieuwe medewerkers zo snel mogelijk op het niveau van een volwaardige dakdekker moet brengen. Dat is voor de dakdekker zelf het beste, maar ook voor de organisatie. Leren in de praktijk betekent ook fouten maken in de praktijk. En dat levert weer faalkosten op. De investering in opleiding is zodoende altijd de moeite waard.”

Bij de tijd blijven

“Een nieuwe medewerker begint in de praktijk altijd als ‘opruimer’. Met alle respect: ik hou niet van ‘opruimers’. Hoe sneller een medewerker volwaardig mee kan draaien, hoe beter. Ik vind dat een medewerker alles moet kunnen doen. Daar hoort ook bij dat hij weet wat hij doet en de consequenties van bepaalde keuzes kan overzien. Ook vind ik het belangrijk om bij de tijd te blijven. Alleen al de digitalisering van de markt stelt andere eisen aan de organisatie en de medewerkers. Als je alles blijft doen zoals je gewend bent, ben je op een gegeven moment echt ouderwets bezig. Ook daarom is het belangrijk dat er jonge medewerkers binnen het bedrijf actief blijven.”

Ook dit jaar heeft het bedrijf drie medewerkers in opleiding. Toch gaat Feenstra er niet van uit dat het bedrijf de prijs volgend jaar zal prolongeren. “Ik weet niet precies hoe de winnaar wordt gekozen, maar ik denk wel dat het de bedoeling is dat de prijs ieder jaar door een ander wordt gewonnen. Het was al een hele eer dat we de Gouden Brander 2019 hebben gewonnen en verder is het vooral belangrijk dat we het niveau van ons personeel op peil houden. Daar zullen we in blijven investeren!”

Labels