Roofs 2020-03-30 Het DNA van een dakdekkersbedrijf

Aan tafel met… Rob Bootsman

In deze rubriek laat Roofs markante personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.

Het bedrijf dat in de loop der jaren het meest de DakAward voor het Dak van het Jaar omhoog mocht houden, is BOKO Dakdenkers uit Westknollendam. Dat is met name het gevolg van een beleidsmatige keuze, jaren geleden, waarbij men besloot zich voortaan te concentreren op de meer bijzondere projecten. Het bedrijf kreeg een ander type opdrachtgevers en het personeelsbestand werd hierop afgestemd.

Naast de OVT Arnhem en het Kurhaus in Scheveningen, die werden uitgeroepen tot het Dak van het Jaar van respectievelijk 2015 en 2018, heeft men nog vele andere bijzondere projecten onder handen. “We willen trots op onze projecten kunnen zijn en er bij wijze van spreken onze handtekening onder kunnen zetten,” zegt Bootsman. “Dat is onze dagelijkse doelstelling: mooie en kwalitatief hoogwaardige daken afleveren. Dat zit in het DNA van ons bedrijf. Als ik zou moeten samenvatten waar dat DNA uit is opgebouwd, kom ik op termen uit als ‘kwaliteit’, ‘openheid’, ‘respect’ en ‘niet weglopen’.

Bijzondere daken

Directeur Rob Bootsman nam het bedrijf begin jaren ’90 over van zijn vader, Klaas Bootsman. “In die periode was de concurrentie zwaar en moesten we ons de vraag stellen wat voor bedrijf we wilden zijn. Wil je tegen een relatief lage prijs veel meters maken, of wil je de meer bijzondere werken uitvoeren? Wij hebben voor dat laatste gekozen, overigens met alle respect, want je hebt beide typen dakdekkersbedrijven nodig. Destijds was het een keuze om niet mee te gaan in de wedren naar de bodem, dus je moet het type projecten uitvoeren waarbij de laagste prijs niet het allerbelangrijkst is. Die doorgaans hogere prijs moet je wel waarmaken met kwaliteit: in de productkeuze en in de uitvoering. De bedrijfsfilosofie en bedrijfsvoering moeten hierop aansluiten.”

“Als gevolg van deze keuze hebben we nu een dakdekkersbedrijf dat vanwege het vakmanschap betrokken is bij (zeer) bijzondere projecten en daar ben ik trots op. Aan de andere kant realiseer ik me dat we daardoor kwetsbaar zijn. Wij voeren precies het type projecten uit dat wordt uitgesteld als het economisch minder gaat. Tijdens de vorige crisis konden we ons hoofd maar net boven water houden. Maar daarin onderscheidt ons bedrijf zich denk ik ook ten opzichte van veel andere bedrijven: een belangrijke factor was destijds dat de personeelsleden, uit loyaliteit met het bedrijf en de collega’s, allemaal bereid waren om iets in te leveren om ontslagen te voorkomen. Dit is een duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel met het DNA van ons bedrijf. Dit onderling respect dragen wij ook uit, want het is feitelijk ook de manier waarop wij met onze klanten omgaan. Natuurlijk maken wij ook fouten, het gaat er vervolgens om hoe je ermee omgaat. Het is belangrijk dat je op basis van wederzijds respect het gesprek aangaat. Dan is er altijd wel een oplossing te vinden.”

Gewaardeerd voelen

Bootsman geeft aan dat hij dit respect als leidinggevende ook hoog in het vaandel heeft staan. “Ik vind het belangrijk dat de medewerkers zich gewaardeerd voelen. Dat is een heel natuurlijke behoefte: als je je gewaardeerd voelt, werk je met meer plezier en dus beter. Ik vind het belangrijk dat ik als directeur benaderbaar ben. Je doet het samen, dus als leidinggevende moet je betrokken zijn. Daarom vind ik het belangrijk dat ik met alle nieuwe dak­dekkers persoonlijk kennismaak en ook even een praatje met ze maak, als ik ze bijvoorbeeld tegenkom in de kantine. En dat ik af en toe op de projecten mijn gezicht laat zien. Ik ken van alle medewerkers ook de partners en kinderen en als iemand jarig is, krijgen ze een mooi cadeau van hun werkgever. Dat vind ik erbij horen: al onze medewerkers moeten het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van de BOKO-familie.”

Volgend jaar viert het dakdekkersbedrijf het 60-jarig jubileum met een gezamenlijke wintersportbeleving in Oostenrijk, in plaats van met een groot feest of iets dergelijks. “Ik vind het passender om het personeel, dat zich elke dag keihard inzet voor onze organisatie en onze opdrachtgevers, een mooie reis aan te bieden. Al onze personeelsleden zullen er van 10-14 maart 2021 met hun partners een aantal dagen tussenuit gaan. In de afgelopen kerstperiode heb ik het hotel bekeken en het programma in elkaar gedraaid, waar voor elk wat wils is. Er kan op verschillende niveaus worden geskied en gewandeld, maar ook is er genoeg te doen voor degenen die niet zo sportief zijn aangelegd. Ik vind het leuk om dat te organiseren en ik verheug me er ontzettend op.”

Bootsmans zoons zijn allebei in de organisatie werkzaam en het ligt in de lijn der verwachting dat de oudste op termijn het stokje van zijn vader zal overnemen. Zo wordt het DNA van het bedrijf letterlijk voortgezet.

Labels