Roofs 2020-03-50 "Het gaat niet alleen om terugverdientijd"

Special energiebesparing en energie-opwekking

De markt voor zonne-energie groeit stormachtig, maar de verduurzaming gaat eigenlijk nog veel te langzaam. Eén van de initiatieven om hier verandering in te brengen, is Reimarkt. De leverancier van zonnesystemen heeft een formule bedacht, die de aanschaf van deze systemen voor zowel professionele opdrachtgevers als particulieren eenvoudiger moet maken. Roofs interviewde Josien Kruizinga, CEO van Reimarkt.

Nolanda Klunder

“Als we in Nederland de CO2-doelstellingen willen halen, moeten er per dag duizend woningen CO2-neutraal gemaakt worden,” vertelt Josien Kruizinga. “Het tempo ligt echter op 57 per dag. Dat heeft te maken met hoe we de verduurzaming nu aanpakken. Een huiseigenaar moet zich eerst verdiepen in de mogelijkheden voor zijn specifieke woning, vervolgens uitzoeken wat die kosten, of er subsidie voor bestaat en wat die ingrepen hem opleveren. Gemiddeld vraagt een huiseigenaar offertes op bij vier partijen; daarvan kiest hij er uiteindelijk één. Drie bedrijven hebben dus werk geleverd waar ze niets aan overhouden en de huiseigenaar heeft veel inspanning moeten leveren. Bij grotere partijen, zoals woningcorporaties, is er een aanbestedingstraject, dat heel veel tijd en geld kost voor de betrokkenen. In beide gevallen geldt dat het systeem ontzettend inefficiënt is en daar kan ik niet goed tegen. We zijn een intelligent land, dus dit moet veel beter kunnen!”

Versnellen en opschalen

Zo ontstond vijf jaar geleden Reimarkt, met als missie om de verduurzaming van de woningmarkt te versnellen en op te schalen. “We begonnen met vijf fysieke winkels, in Den Bosch, Delft, Zoetermeer, Hoogeveen en Groningen. De schappen werden gevuld met producten van lokale aanbieders, zoals isolatiemateriaal, zonnepanelen, geïsoleerde daken en totaaloplossingen zoals warmtepompen en nieuwe gevels. Klanten kunnen bij ons geadviseerd worden en de oplossing ook meteen aanschaffen. We ontdekten echter snel dat de fysieke winkels minder belangrijk waren. Mensen gaan niet eerst naar de Kruidvat en daarna naar Reimarkt om een verduurzaming in te kopen.” Er werd daarom meer geïnvesteerd in een online platform om uiteindelijk heel Nederland te kunnen bedienen en minder in de fysieke winkels. “Sommige producten wil men in het echt zien, zoals warmte­pompen, dus daarom houden we de winkel in Enschede en denken we op termijn aan een experience center, maar we doen steeds meer online, in combinatie met bijvoorbeeld inkoopacties en bijeenkomsten in wijken.”

Maar hoe werkt het dan concreet? “Stel, je wilt zonnepanelen op je dak. Dan kan je op de website met een paar klikken zien welk type voor jouw dak geschikt is, wat dat kost, wat het je oplevert. Je ziet ook meteen of je er subsidie voor krijgt, of dat je de BTW kunt aftrekken. Bevalt het je zo, dan kan je met een paar klikken meteen regelen dat ze geplaatst worden. Dat is de ene route. De andere route op onze site is dat je begint met een vaag idee dat je iets wil doen aan verduurzaming. Je vult dan op de website in: ik heb een rijtjeshuis, drie verdiepingen, schuin dak, zus-en-zo-groot, uit dat bouwjaar, en dan geeft de site je drie pakketten. Het ene pakket levert de meeste milieuwinst op, dus leidt tot de meeste CO2-reductie; het tweede pakket is financieel het aantrekkelijkst, bijvoorbeeld omdat er de meeste subsidie op zit; en het derde pakket levert het meeste wooncomfort. Je kunt dan kiezen en het gewenste pakket in je winkelmandje stoppen en laten aanbrengen. Dit kan een particuliere woningeigenaar zo regelen, maar het principe werkt net zo voor grotere partijen zoals VvE’s en woningbouwverenigingen. We hebben nu een pilot voor samenwerking met de NVM, zodat makelaars bij de verkoop van een huis desgewenst een verduurzamingspakket kunnen meeleveren. Zoiets zou zelfs via Funda mogelijk moeten zijn.”

Goed nadenken over het dak

Om het voor de klant eenvoudig te maken, is er aan de achterkant van de website veel werk nodig. Kruisinga: “Wij zoeken de lokale partijen uit en bij de eerste tien klanten monitoren wij of het proces gaat zoals zou moeten. Gaat het goed, dan blijven we met deze aanbieder samenwerken. Gaat het niet goed, dan zoeken we andere aanbieders.”

“Bij verduurzaming van bestaande woningen speelt het dak een belangrijke rol: denk aan dakisolatie, zonnepanelen en groene daken. Een groendak kan voor de particulier kostbaar zijn, maar een betaalbaar alternatief zijn groene-dak-bakken: kant-en-klare bakken met aarde en planten die je zo op een plat dak kunt plaatsen en die dezelfde voordelen voor de waterhuishouding bieden. Sowieso raad ik iedereen aan om goed over het dak na te denken. Veel mensen gebruiken de zolder als opslag. Maar als je een hellend dak isoleert en je zet er een raam in, heb je een extra slaapkamer gecreëerd. Dat doet veel voor de waarde van je huis én voor je wooncomfort.

Kruizinga benadrukt dat je niet alles in financiële termen moet willen vangen. “Het gaat altijd over de terugverdientijd van een investering en te weinig over wooncomfort. Een voorbeeld. Gemiddeld ligt de energierekening in Nederland rond de 1700 euro per jaar, ofwel je werkt per jaar ongeveer een maand voor je energierekening. Dat bedrag kan fors omlaag als je isoleert. Je kan uitrekenen wat dat kost en hoe lang het duurt om dat terug te verdienen. Maar vergeet daarbij niet dat je het meteen merkt als je huis altijd een comfortabele temperatuur heeft.”

Al tijdens haar studie Bouwkunde aan de TU Delft was Kruizinga bezig met verduurzaming. In een team van vijftig TU-studenten nam ze deel aan de Solar Decathlon Europe, waarbij het de opdracht was om een oplossing te verzinnen voor de verduurzamingsproblematiek van de woningen in het eigen land. “Het Nederlandse probleem is dat we veel oudere huizen hebben, die slecht scoren op duurzaamheid. Alles slopen en nieuw bouwen is totaal niet duurzaam, dus je wilt een andere oplossing. Met onze oplossing werden we derde op de decathlon.”

“Verduurzaming is ontzettend belangrijk. De maatschappij is in transitie. Je kunt vinden dat dat niet snel genoeg gaat, maar we zijn op weg. Als consument kan je elke dag keuzes maken die impact hebben. Je bent niet willoos overgeleverd aan de maatschappij. Je kiest zelf wat je eet, welke kleren je draagt, hoe je reist. Je kiest ook hoe je woont.”

Labels