Roofs 2020-04-32 Onderhoud en het beheer van daken

Erik eN De Anderen

De stormen en natte periode van afgelopen weken geven voor de dakdekkersbedrijven genoeg werk om ad-hoc de klant te gaan bedienen. Duidelijk is te merken dat de opwarming van de aarde leidt tot vroege groei van alle bomen en struiken. Natte periodes zijn langer en heviger, waarbij meerdere malen extreme buien en ernstige stormen opduiken. Was het vroeger een storm en een heftige regenbui, tegenwoordig kunnen we vanwege de extremiteiten de stormen niet eens meer uit elkaar houden. Met als gevolg dat wij stormen nu ook al een naam geven: eerst kregen wij Dennis, kort daarna alweer gevolgd door storm Ellen.

Inmiddels dreigt er in de afhandeling van calamiteiten ook een tweespalt te ontstaan. De tijden om een particulier te redden bij een lekkage door een gerenommeerd bedrijf liggen achter ons. Vanwege de enorme toevloed van lekkages gaat het bedrijf met onderhoudscontract doorgaans vóór de particulier. De particulier wordt zodoende in de handen van de cowboys gedreven, die snel komen en geld willen maken, met als resultaat dat de lekkages zich binnen korte tijd opnieuw voordoen.

Als dan wel af en toe wordt gereageerd en door een gerenommeerd dakbedekkingsbedrijf of vanuit het onderhoud het team wordt ingezet bij een particulier met een ernstige lekkage, die via de meterkast loopt, wordt de loftrompet gestoken en dat doet ons allemaal goed.

Hier een ingezonden brief:

‘Beste directie en mijn drie helden,
Graag wil ik u namens deze weg laten weten ontzettend blij te zijn met mijn drie helden van Dakbehoud vestiging Nieuwerkerk aan den IJssel. Zij verdienen een hele grote pluim en mogen wat mij betreft medewerkers van de maand worden. Vorige week zondag, tijdens storm Dennis, sloegen bij mij de stoppen door. Er kwam water mijn woning binnen en in mijn cv-kast terecht. Twee dagen later werd er een noodreparatie uitgevoerd via een website met als naam die vertrouwen wekt, niet wetende dat dit een malafide organisatie is. Tijdens storm Ellen kwam er op dezelfde plek weer water mijn woning binnen. Ik ben toen bij bovengenoemd bedrijf terechtgekomen, omdat ik een gerenommeerd bedrijf zocht die voldeed aan alle kwaliteitsnormen. Een medewerker van het bedrijf belde mij gelijk nadat ik een mailtje had gestuurd. Hij begreep de situatie meteen en trad heel kordaat op. Eigenlijk zou ik pas donderdag aan de beurt zijn, maar hij zorgde ervoor dat mijn andere twee helden, de dakdekkers van zijn afdeling Dakbehoud, dezelfde dag nog langs konden komen. Heel fijn, aangezien ik zonder warm water en verwarming zat en alleen met mijn driejarig dochtertje woon.

De heren gingen het dak op en bekeken de werkzaamheden en maakten een noodreparatie op een noodreparatie. Voor nu zit ik weer droog en kan de cv weer aan. Zij zullen terugkomen om het definitief in orde te maken en ik zal hen dan met open armen ontvangen.
Aldus een blije klant.’

Helaas is de praktijk niet altijd zo. De particulier wordt maar al te vaak in de handen van de niet gerenommeerde
bedrijven gedreven omdat er momenteel geen gelegenheid meer is om kortlopende en uiterst kostbare kleinere trajecten op te volgen. Voor de particulier zijn daardoor nog altijd de hoge kosten dan een reden om opdracht te geven aan degene met de laagste prijs.

Noodzakelijk onderhoud

Hoe kan men dan vooraf zien dat de platte daken bestand zijn tegen de stormen? Dit kan uiteraard als het beheer en onderhoud al langer aan een goed onderhoudsbedrijf zijn uitbesteed, waardoor bekend is hoe de opbouw van het dak is (die middels een zogenaamde 0-meting nader is bekeken). Bij deze meting wordt vanaf dat moment een juist beeld geschetst van het bestaande dak en wordt ook aangegeven wat er dient te worden gedaan om het dak voor beheer en onderhoud in de toekomst in te kunnen zetten, zodat het ook al die jaren goed blijft functioneren (door alle seizoenen heen). Of het nu gaat om de levensduurverwachting, de waterdichting of de stormvastheid, de opdrachtgever heeft grip op het eigen dak door e.e.a. vooraf in te regelen.

Tevens is bij calamiteiten een beroep te doen op een snelle (of eerst tijdelijke) afhandeling van de problemen. Net zoals er tussentijds preventief en correctief onderhoud moet zijn aan schilderwerk, zo zal de eigenaar of opdrachtgever vooraf een beeld krijgen van het dak en het daarna goed functioneren van het platte dak bij het jaarlijks onderhoud. Met een vast contract komen medewerkers van grote en landelijk opererende onderhoudsbedrijven jaarlijks voor het correctief en preventief onderhoud op een dak en signaleren zij op tijd aankomende problemen.

Bij twijfel over het dak, hierbij zoekende naar de langdurige zekerheid (mocht er ook al geen onderhoudscontract zijn), kan ook een bureau vanuit een onafhankelijk dakadvies in worden geschakeld, om in een rustige periode te bekijken hoe de situatie van het dak is. Door zo’n inspectie in te plannen, is een opdrachtgever op de hoogte van de situatie en zijn voortijdig maatregelen te nemen om stormvast door de heftige seizoenen heen te gaan. Een gemiddeld dak zal, nadat ook de garantieperiode van 10 jaar voorbij is, steeds op deze wijze gemonitord kunnen worden en iedere 5 jaar opnieuw in kaart gebracht kunnen worden. Hierbij wordt dan bij iedere insnijding een controle gedaan op de wijze waarop de dakbedekkingsconstructie nog vastzit. Ook water onder de dakbedekking (in de isolatie) en de daardoor terug­lopende isolatiewaarde kan dan direct worden bekeken en op details kan worden vastgelegd hoe de huidige situatie is en wat er aan gedaan moet worden om nog langere tijd plezier van het dak te hebben. Wachten tot de stormen overwaaien zonder gevolg is niet meer van deze tijd. Zowel in de particuliere als in de business-to-business sector gaat het gezegde op: ‘Voorkomen is beter dan genezen’.

Erik Steegman, Dakonderhoud Nederland

Labels