Roofs 2020-07-42 De juiste spullen op de juiste tijd en plaats

Special Logistiek

De dakgroothandel vormt een essentieel onderdeel van de logistieke organisatie van een dakproject. Wat komt er bij kijken om de juiste spullen op het juiste tijdstip op de juiste plek te krijgen? Als voorbeeld brengt Roofs in dit artikel de logistieke organisatie van Altena Dakspecialiteiten in kaart aan de hand van een gesprek met directeur Sjors Wolters.

Altena Dakspecialiteiten is een dakgroothandel die (in samenwerking met de toonaangevende producenten) een breed pakket dakmaterialen aanbiedt. Vanuit het centraal magazijn in Kampen worden alle bestellingen geleverd en levert men binnen 24 uur in heel Nederland de benodigde producten. Naast de hoofdlocatie in Kampen heeft het bedrijven filialen in het hele land, o.a. in Apeldoorn, Hengelo, Varsseveld, Woerden, Zwaag en Zwijndrecht. Op deze filialen kunnen dakdekkers eenvoudigweg langskomen om hun materialen af te halen. Ten behoeve van de grotere projecten kunnen de materialen ook ‘just in time’ op de bouwplaats worden aangeleverd.

Grotere projecten

Hoe heeft Altena voor deze projecten de logistiek georganiseerd? “We verspreiden de materialen niet zelf,” vertelt Wolters. “We hebben een goede samenwerking met de verschillende fabrikanten van A-merken. Voor de grotere projecten laten we dan ook de bulkmaterialen, zoals het isolatiemateriaal en de dakbedekking, rechtstreeks vanuit de fabriek naar de bouwplaats brengen. De overige materialen, zoals de doorvoeren, dakrandafwerkingen, bevestigers, etc., worden door een vaste distributeur aangeleverd vanuit ons hoofdvestiging in Kampen.”

De dakgroothandel garandeert dat bestellingen die vóór 15 uur worden geplaatst, de volgende dag zullen worden geleverd. Wolters: “Grotere projecten worden doorgaans wat langer van tevoren besteld, zodat er voldoende tijd is om de bestelling klaar te zetten. Wij kunnen de bestelde producten direct in het systeem van de distributeur zetten. Als alles is ingevoerd, bepaalt het computerprogramma van de distributeur de wijze van inladen van de materialen. Vanzelfsprekend moeten de materialen op de juiste volgorde worden ingeladen: dus op volgorde van project (volgens de meest efficiënte route) en op volgorde van verwerking. De spullen die het eerst het dak op moeten, moeten ook het eerst worden geleverd. We willen ook voorkomen dat er verschillende vrachtwagens achter elkaar bij een project staan te wachten, dus in de planning en communicatie met de fabrikanten proberen we de leveringen elkaar zo veel mogelijk op te laten volgen.”

Service

“Eventuele vergeten items kunnen worden nagezonden,” vervolgt Wolters. “Als het minder haast heeft, gaat het mee met de normale routing. Maar het gebeurt ook wel dat de klant er op het werk bijvoorbeeld achter komt dat hij nog drie rollen tekortkomt om het dak die dag nog waterdicht te maken. Dan moet het dezelfde dag nog worden bezorgd. Voor dat soort situaties hebben wij naast de normale logi­stieke voorzieningen ook nog een eigen busje rondrijden. Dit is echt een extra service voor onze klanten, meestal zijn die aan het werk in de buurt van onze filialen, dus is het niet te ver rijden. Of klanten daar misbruik van maken? Ach, het is echt een extra service voor onze klanten, en het gegeven dat wij die kunnen bieden is voor sommige partijen een belangrijke reden om met ons zaken te doen.”

Wolters besluit: “Wij willen optreden als partner voor onze klanten, wat betekent dat we meedenken en adviseren waar nodig. Als er geen advies nodig is, willen we een faciliterende rol spelen. Samen met onze klant willen we kwalitatieve daken mogelijk maken.”

Labels