Roofs 2020-09-30 "De dynamiek van een beurs is prachtig"

Aan tafel met… Jeroen van Hooff

In deze rubriek laat Roofs markante personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.

Nolanda Klunder

“Vanwege de coronamaatregelen konden de vakbeurzen sinds maart niet doorgaan,” vertelt Jeroen van Hooff, CEO van beurs- en eventorganisator Easyfairs. “In de derde week van juni leken de vakbeurzen na de zomer weer te kunnen gaan plaatsvinden. Vakbeurzen zijn belangrijk: nieuwe producten en technologieën worden daar gedemon­streerd, kennis wordt uitgewisseld, men onderhoudt contacten én doet nieuwe contacten op. Zonder beurs moet een salesmanager heel Nederland doorkruisen, waar hij nu iedereen op één dag kan ontmoeten. Het gaat hier niet alleen over return on investment, maar vooral ook over return on time. Helaas is het door de medio augustus weer aangescherpte maatregelen voor veel beurzen niet mogelijk om doorgang te vinden. DAKEN & ZAKEN is daar een voorbeeld van. De beurs is noodgedwongen uitgesteld naar 30 september 2021.”

Anderhalvemeterproof

Voorlopig zullen er nog wel veiligheidsmaatregelen voor vakbeurzen gelden. Van Hooff: “Daar hadden wij proactief al een plan voor. We hebben een anderhalvemeterprotocol, met maatregelen voor veiligheid en hygiëne, en maatregelen richting de community. Bezoekers moeten zich van tevoren registreren, de gangpaden zijn aangepast zodat iedereen anderhalve meter afstand kan bewaren, waar afstand houden moeilijk is zijn er plexiglas schermen, in- en uitgangen zijn apart gefacili­teerd, er wordt extra schoongemaakt, er is voorzien in handgels en van­zelfsprekend is ook de catering anderhalvemeterproof. De congreszalen zijn aangepast, zodat de bezoekers op anderhalve meter afstand zitten. Onze evenementlocaties zijn groot. Daar kan je veel mensen veilig in kwijt. Mensen zijn het inmiddels ook gewend om afstand te houden. Het is in dat opzicht niet anders dan een bezoek aan een tuincentrum of een attractiepark. We zorgen ook voor heldere signalering. Zulke pijlen en stickers maken mensen weer even bewust van de spelregels.”

Easyfairs organiseert beurzen op zeer uiteenlopende gebieden, van uitvaartbeurs tot trouwbeurs, van tandartsbeurs tot Comic-Con. De meeste beurzen vinden plaats in één van de drie evenementenhallen van Easyfairs: Gorinchem, Hardenberg of Venray; soms wordt de RAI, de Jaarbeurs, Ahoy of de Brabanthallen gehuurd. “Mensen zeggen weleens: Jeroen, jij moet heel veel weten van heel veel branches. En dat klopt! Ik weet van heel veel gebieden welke topics naar voren moeten komen op een beurs. Elke beurs is anders en ik vind ze allemaal op hun eigen manier mooi. Een persoonlijke favoriet is misschien de Trendz-beurs twee keer per jaar. Trendz is een inkoopbeurs voor retailers. Winkeliers komen hun spullen op die beurs inkopen: ik vind het mooi dat daar de echte transactiedynamiek is. In september staan op Trendz al de nieuwe kerstitems. Er is altijd ongelooflijk veel aandacht voor het uiterlijk van de stands: de hele inrichting, de tafels, hoe glaswerk, servies en andere spulletjes staan uitgestald. Op een heel andere manier vind ik bijvoorbeeld de agrarische beurs mooi. De bezoekers zijn de agrariërs die met hun familie en hun opvolging een dag van het erf af zijn om hun kennis te vermeerderen en contacten te onderhouden. Deze beurs is één van de weinige momenten waarop ze daaraan toekomen.”

De verschillende doelgroepen hebben verschillende voorkeuren. “Daar passen we de inrichting op aan. Er is een enorme diversiteit in inrichting van onze hallen mogelijk. We doen niet aan het Manhattan-patroon van rechttoe-rechtaan paden. We proberen dingen uit en maken diagonale gangpaden of plaatsen de paviljoens op verschillende plekken. We spelen met de ruimte. We kijken en ervaren hoe iets bevalt en bedenken of dat ook voor een andere doelgroep kan werken.”

Topsport

Van Hooff kwam bij Easyfairs terecht via een headhunter, vertelt hij: “Ik had diverse directiefuncties gehad en me beziggehouden met klantcontact en klantbeleving. Daarbij had ik altijd al een voorliefde voor grote evenementen: bij eerdere jobs had ik vaak ook de portefeuille waarin ik feesten mocht organiseren. Dat is echt mijn passie.”

“Een evenement organiseren kan je vergelijken met het bedrijven van topsport,” zegt Van Hooff. “Het is van tevoren keihard werken, maar het moment zélf bepaalt of het een succes is. Je kunt het vergelijken met trainen voor de honderd meter sprint. Na maanden intensief trainen gaat het erom of je op de Olympische Spelen in staat bent om die gouden medaille te winnen. Dat maakt dit beroep zo spannend. Er zijn factoren die je zelf niet in de hand hebt, zoals het weer en de vooruitzichten en daarmee de sentimenten in de branche. En niet alleen wij organisatoren trainen, elke exposant traint op zijn beurt ook: hoe ziet mijn stand eruit, krijg ik de apparaten die ik wil demonstreren op tijd binnen, heb ik de juiste plek om optimaal zichtbaar te zijn, hoe trek ik zoveel mogelijk bezoekers? Hoewel we veel gebruik maken van technologie – denk aan de website, digital marketing, CRM – blijft het mensenwerk, en dat is er zo mooi aan. De dynamiek van zo’n beurs is prachtig. Ik ga naar elke beurs die wij organiseren ook zelf. Soms is het alleen een bliksembezoek, soms blijf ik langer, maar ik sla er nooit een over. Ik wil zelf voelen en proeven hoe het er is. Ik voel me een beetje de chef de mission die alle sportwedstrijden van zijn team wil bijwonen. Ik leg mijn oor te luisteren en neem de ervaringen mee naar de volgende beurs. En als ik zie dat de beurs weer goedgevuld is, dat de sfeer goed is en de exposanten een grote glimlach op hun ­gezicht hebben, dan krijg ik daar heel veel energie van.”