Roofs 2020-09-66 Bitasco opent nieuwe vestiging in Utrecht

Bedrijfsnieuws

Onlangs opende Bitasco in Utrecht haar zevende vestiging. De vestiging, die onder leiding staat van Ralf Stekelenburg en Martin Hoogendoorn, betekent een nieuwe stap in de ontwikkeling van de dakgroothandel. Roofs interviewde beide heren en business manager Harold Koolhout.

“Deze nieuwe vestiging was de missing link in onze landelijke dekking,” vertelt Koolhout. “We hebben veel klanten tussen Utrecht en Amsterdam, die wel in Amsterdam klant waren, maar toch graag dakmaterialen in de eigen regio willen ophalen. Mede door de vraag van deze klanten en onze uit­breidingsplannen zijn we op zoek gegaan naar een centrale locatie. De vestiging beschikt over een ruim magazijn en is centraal gelegen langs de A2. Op korte termijn zal men vanaf de snelweg het bedrijfslogo op onze gevel kunnen zien.”

‘Soft’ opening

Ralf Stekelenburg werkt al 18 jaar als verkoper en adviseur in de dakenbranche, waarvan 8 jaar als rayonmanager van de Amsterdamse vestiging van het bedrijf. Hij was degene die lange tijd pleitte voor een centrale vestiging en volgens Koolhout verdiende hij ook een eigen filiaal. Toen de kogel eenmaal door de kerk was, wist hij ook wie hij moest hebben om hem te helpen de nieuwe vestiging te runnen. Martin Hoogendoorn werkte als dakdekker, maar had al eens laten vallen dat hij graag iets anders wilde gaan doen in de dakenbranche. Na enkele gesprekken met Martin was de zaak beklonken. “Martin heeft verstand van de praktijk en hij begrijpt dus met welke vragen onze klanten in het dagelijks werk te maken kunnen krijgen. Hij past goed in onze organisatie,” vertelt Stekelenburg.

De Utrechtse vestiging heeft vanwege de coronacrisis een ‘soft’ opening gehad, letterlijk werd op een dag in mei het licht aangedaan en de deur van het slot gehaald. “Je kunt dan niet gaan zitten wachten tot de klanten langskomen,” zegt Stekelenburg. “We zijn dus actief onze klanten gaan benaderen met het goede nieuws dat we nu ook een vestiging in Utrecht hebben en de reacties zijn ent­housiast. We rekenen erop dat, naast onze acquisitie, ook de mond-tot-mond-reclame haar werk gaat doen.”

Adviesgroothandel

Er zitten meerdere dakgroothandels in Utrecht, wat is de toegevoegde waarde van Bitasco? “Wij horen tot de IKO Groep en dat betekent ook dat we gebruik kunnen maken van alle kennis en middelen die de groep ons kan bieden. Daarnaast werken we volgens de zogeheten ‘IKO values’,’ aldus Koolhout. “We hebben wat voor elkaar over. Centraal in de ‘values’ staat het wederzijds respect en ook een ‘humble’ houding: we stellen ons bescheiden op, de klant staat centraal. ‘Rolletjes’ verkopen kan iedereen, het gaat erom dat je de klant een meerwaarde kan bieden. We willen ons dan ook profileren als een ‘adviesgroothandel’, wij kunnen meedenken over praktijksituaties. Alles draait bij ons dus om het persoonlijke contact met de klant.”

Stekelenburg: “Natuurlijk hoort daar ook bij dat we een kwalitatief goed assortiment kunnen bieden, waarmee we voor de meest uiteenlopende situaties een juiste oplossing kunnen bieden. Prijs is belangrijk, maar kwaliteit net zo goed. We zoeken steeds naar een balans tussen prijs, kwaliteit en technische ondersteuning. Onder onze klantenkring bevinden zich zowel (heel) grote als kleine dakdekkersbedrijven.”

“Ook in dit opzicht is het een enorm voordeel dat we bij IKO horen,” vervolgt Stekelenburg. “Met haar conceptbenadering biedt de fabrikant voor de meest uiteenlopende daksituaties kwalitatieve en uitgebalanceerde oplossingen (zie elders in dit nummer, red.). We hebben de producten van A-merken op voorraad, maar we leveren ook kwaliteitsproducten onder een private label. Daarnaast zijn onze voorraadproducten zeer snel leverbaar. Wij nemen de voorraadfunctie van veel dakdekkersbedrijven over. Daarbij bieden we ook innovatieve oplossingen, zoals PV-ankers voor het bevestigen van zonnepanelen.”

Het bedrijf werkt met een vaste vervoerder om de producten op tijd op de juiste plaats te kunnen bezorgen. “Dat gaan we niet zelf doen, we geloven heilig in het adagium ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Je moet doen waar je goed in bent en andere mensen laten doen waar zij goed in zijn. Dan kom je tot de beste resultaten.”