Roofs 2020-10-28 De juiste content voor het juiste publiek

Bedrijfsprofiel

Tijdens de afgelopen editie van de verkiezing Dak van het Jaar werd voor het eerst gewerkt met een shortlist. Het was de bedoeling om de projecten van de shortlist tijdens de prijsuitreiking te presenteren d.m.v. korte filmpjes met dronebeelden en interviews. Helaas ging de prijsuitreiking als gevolg van het coronavirus niet door. De films, die zijn gemaakt door Not Just Content, zijn gepubliceerd op www.dakvanhetjaar.nl. Een interview met de maker, Justen van Schaik.

Not Just Content uit Hilversum is een multimedia ‘productieboetiek’, die de meest uiteenlopende content produceert in de vorm van social media posts, foto’s, (drone) films, etc. Het richt zich met name op bedrijven en organisaties die hun verhaal willen vertellen aan klanten, relaties of medewerkers. Oorspronkelijk begonnen als organisator van evenementen op het gebied van muziek, entertainment en sport, kwam er steeds meer nadruk te liggen op de registratie ervan.

Door zijn vader Henk van Schaik, directeur-eigenaar van WECAL Dak- en Isolatie Techniek, werd Justen ook actief op het gebied van dronen. Toen na het produceren van een promotiefilmpje bleek dat WECAL ook projecten wilde tonen, besloot Justen zijn certificaten te halen om ook met drones te mogen vliegen. Inmiddels beschikt hij over de nodige papieren om te mogen vliegen op nagenoeg alle locaties in Nederland. Hij heeft hiervoor een theoretische cursus en een praktijkexamen met goed gevolg afgelegd. Certificering voor België zit in de planning.

Meer dan events en daken

Hoewel de bouw- en dakenbranche relatief beperkt zijn getroffen door de coronamaatregelen, kwam aan events wel een abrupt einde. Als ondernemer moet je dan snel schakelen en precies dat heeft Justen dan ook gedaan. Hij zag kansen om zijn diensten uit te breiden naar andere sectoren. Inmiddels heeft Not Just Content een brede klantenkring in uiteenlopende sectoren opgebouwd, waarvoor het in verschillende genres social media content produceert en optimaliseert, foto- en video reportages en bedrijfs- en productpresentaties maakt.

Justen werkt voornamelijk als éénpitter en heeft zich gespe­cialiseerd als social media marketeer, videograaf, drone piloot en fotograaf. Daarnaast beschikt hij over een uitgebreid netwerk van specialistische vakmensen die hij op project­basis incidenteel inhuurt.

Voor kinderopvangorganisatie Eigen&Wijzer maakt hij regel­matig korte films, waarin de organisatie zich presenteert. “Die films zijn vooral bedoeld voor gebruik op social media,” vertelt Van Schaik. “Als men een vacature heeft of op een andere manier naar buiten wil treden, doet men dat met ­behulp van korte filmpjes, waarmee op een leuke en bondige manier een beeld wordt gegeven van hun activiteiten.” Voor Show It Online verzorgt hij interactieve webinars. De klant vraagt hier vooral om de volledige ontzorging op technisch gebied.

Voor Altacel Packaging verzorgt hij sinds kort de totale social media strategie en uitvoering. De ambitie van de eigenaren is om via social media-beslissers bij klanten en prospects te bereiken en de nieuwe positionering van het bedrijf scherper neer te zetten. Daarnaast blijft registratie van events nog wel deel uitmaken van zijn werk, omdat hij dit nog steeds leuk vindt. Zo reist hij zo nu en dan mee met DJ Mike Williams om diens optredens te filmen en ja, hij reist hiervoor met plezier mee naar de andere kant van de wereld!

Meer dan content

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt dat Van Schaik zijn diensten inmiddels heeft weten uit te breiden naar meer dan alleen het visueel vastleggen van gebeurtenissen. Elke ambitie, elke droom zal immers verteld moeten worden op een manier die aanspreekt bij degene voor wie deze bedoeld is.

Het succes hangt hierbij af van de juiste mix tussen vorm en inhoud: past je content wel bij het middel dat je wilt inzetten? Hoe zorg je ervoor dat je het effect van je boodschap kunt meten en zo nodig bij kunt stellen? Wie wil je nu eigenlijk bereiken met welke boodschap en wat is dan het beste middel? Not Just Content onderscheidt zich door elke keer weer dit soort vragen te stellen en samen met de klant op te zoek te gaan naar de beste antwoorden.