Roofs 2020-11-16 Carlisle® Construction Materials groeit door

Bedrijfsnieuws

Hans ter Horst van Carlisle® Construction Materials bv heeft de pensioen­gerechtigde leeftijd bereikt. Vooruitlopend hierop zijn een aantal jaren geleden daarom al meerdere posities anders ingevuld. In dit artikel gaat Roofs nader in op deze taakverdeling, de strategie op de Nederlandse en Europese markt en de vooruitzichten van het bedrijf.

Edwin Fagel

Er zullen maar weinig mensen in de dakenbranche actief zijn die Hans ter Horst niet kennen. In 2013 begon hij als verkoopdirecteur bij Carlisle® Construction Materials bv, daarvóór was hij negen jaar commercieel directeur van BOKO Dakdekkers bv, acht jaar projectmanager bij van Phoenix Benelux en acht jaar werkzaam bij Gebr. Kooy. De metaforische rode draad in zijn activiteiten is EPDM. “Ik heb altijd een sterke affiniteit met EPDM dakbedekking gehad,” vertelt hij. “Het is gewoon een geweldig materiaal, dat met de specifieke materiaal- en producteigenschappen toepasbaar is op de meest uiteenlopende situaties op het dak.”

Toen het Amerikaanse moederbedrijf Carlisle in 2012 de organisatie in Nederland neerzette, waarbij de bedrijven Hertalan Rubber Products en PDT in de organisatie werden ondergebracht (zie Roofs september 2012), werd al snel Hans ter Horst aangesteld om de Nederlandse verkooporga­nisatie op poten te zetten. Hij was met zijn bouwkundige ervaring, zijn achtergrond en zijn hart voor EPDM de aan­gewezen persoon om dit te doen. Het was namelijk geen eenvoudige opdracht, Ter Horst had als taak om de bedrijfsculturen van de twee voormalige concurrenten te harmoni­seren. “Het hele team heeft in die periode hard gewerkt,” vertelt Ter Horst. “In 2017 heb ik al aangegeven dat ik tegen de tijd dat ik met pensioen zou gaan, een stapje terug zou doen. Vanaf dat moment hebben we gewerkt aan de opvolging. Overigens zal ik me niet helemaal uit de orga­nisatie terugtrekken, ik blijf beschikbaar voor vragen en advies, bovendien heb ik nog wat projecten lopen waar ik op dit moment nog niets over kan melden.”

Combinatie van culturen

Carlisle® CM bv bestaat uit meerdere disciplines. Zo heeft men, naast de dakenafdeling, een tak die de gevelmarkt en aannemerij bewerkt, daarnaast is men met het merk Ecolan® actief in de vijvermarkt en met Hardcast® bedient het bedrijf de markt met hoogwaardige tapes voor met name luchtdicht bouwen. In de afdeling ‘ROOF’ op de Nederlandse markt voert Carlisle® vooral de merken Resitrix® en Hertalan®. Frank Schrama is als opvolger van Hans ter Horst verantwoordelijk voor het ROOF-deel. Schrama was tot 2015 werkzaam bij Kingspan Unidek en had dus tijd nodig om thuis te raken in de wereld van de EPDM. Hij is in een relatieve korte tijd volledig klaargestoomd om leiding te geven aan een team van technisch/commercieel adviseurs en projectmanagers.

Schrama geeft aan dat hij het aantal toepassingsmogelijkheden met EPDM alleen maar ziet groeien. “Het materiaal wordt ook steeds meer in de gevel toegepast en het wordt meer en meer herkend als afdichtingsmateriaal voor in de vijver: omdat het als een compleet membraan op maat kan worden geleverd, er geen naden zijn en dus is er minder kans op lekkage. Hier zijn vooral de 3D-technieken interessant, dus o.a. het aanleveren van een compleet bouwpakket voor je vijver. Deze techniek willen we ook naar het dak brengen, het aantal mogelijkheden wordt hierdoor alleen maar uit­gebreider. Elke markt vereist een specifieke markt­benadering en dat maakt ons werk interessant.”

“Niet alleen was het in het afgelopen decennium een kwestie van de twee in Nederland actieve EPDM-leveranciers te combineren,” aldus Schrama. “Ook was er een vertaling nodig van de Amerikaanse marktbenadering op de Nederlandse markt. Onze strategie op de Nederlandse dakenmarkt is eenvoudig: alle ketenpartners, van de architect tot en met de verwerker, moeten overtuigd zijn van de voordelen van EPDM. Daarom onderhouden wij voortdurend contact met alle bloedgroepen van de markt. De Nederlandse markt is klein en ook geografisch is het een ontzettend klein werkgebied. Iedereen kent elkaar. Dat stelt ons in staat om een goed en persoonlijk contact te onderhouden met alle lagen van de markt. Dat is een werkwijze die het Amerikaanse moederbedrijf helemaal niet gewend is. De producten die in de vestigingen Kampen en Weesp worden geproduceerd, zijn niet alleen bestemd voor de Nederlandse markt, een aanzienlijk deel wordt ook geëxporteerd.”

Duurzaamheid

“EPDM heeft internationaal zijn marktpositie kunnen veroveren door de inzet van pioniers,” vertelt Niels Jansen, commercieel directeur CCM Europe bv. “Hans ter Horst is er daar één van. Hij heeft al die jaren als een soort Don Quichotte, tegen de verdrukking in, gestreden voor de toepassing van EPDM op daken. Daarom ben ik blij dat hij, met al zijn ervaring, voor de organisatie blijft behouden. Vanuit het verleden wordt de toekomst vormgegeven, op basis van uitgebreide en diepgaande kennis van EPDM. Centraal staat altijd het eindresultaat van de klant en daarom moeten we goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, en alert blijven op de vraag van de klant en mogelijke nieuwe toepassingsgebieden van het materiaal. We hebben een uitgebreide R&D-afdeling actief, specifiek voor de Europese markt. Een mooi voorbeeld hiervan is de Hertalan® Easy Stick GS, een gewapende EPDM-strook, voorzien van een glasvezel wapening en een zelfklevende butyl-onderlaag. Deze onderlaag is voorzien van een ‘release liner’, wat zorgt voor een eenvoudige en snelle verwerking van de gootafdichting, luchtdichting en kierdichting.”

“In veel opzichten speelt de Nederlandse markt ten opzichte van de rest van Europa een voortrekkersrol. We hebben in Nederland een ‘hands on’-mentaliteit en dat maakt dat we soms grote stappen kunnen zetten. Denk daarbij aan ontwikkelingen op het gebied van prefab en 3D-engineering. Daarbij is het belangrijk dat we complete systemen kunnen leveren, waarvan we de werking kunnen garanderen. Daarom produceren we de systemen helemaal in eigen huis.”

“We zien dat de aandacht voor duurzaamheid Europees gezien verder toeneemt, dat merken we bijvoorbeeld aan de groei van de vraag naar certificeringen. Dat is voor onze producten een gunstige ontwikkeling, omdat EPDM goed scoort op alle duurzaamheidslijstjes, het materiaal heeft een lange levensduur en is volledig recyclebaar. De specifieke eigenschappen van EPDM (elasticiteit, UV-bestendigheid, etc.) maken het ook geschikt om toe te passen op multi­functionele daken of op daken met zonnepanelen. Advisering vormt dan ook een belangrijk onderdeel van onze markt­benadering, de klant krijgt van onze adviseurs een hoogwaardig advies van de ‘do’s’ en ‘don’ts’ van hun dak.”

Met de mensen op de juiste plek, een compleet assortiment en de blik op de toekomst geven de geïnterviewden aan de komende periode met vertrouwen tegemoet te zien. Jansen: “Natuurlijk is de coronacrisis een onzekere factor, op dit moment is het lastig te zeggen of dit ook effect gaat hebben op de bouw, en zo ja, wat dat effect zal zijn. Maar in alle gevallen kunnen we vertrouwen hebben in de kracht van de organisatie, internationaal en op de Nederlandse markt.”