Roofs 2020-12-23 Eerste kennismaking met de nieuwe CEO van Soprema Nederland

bedrijfsnieuws

Als producent van hoogwaardige producten voor waterdichting en isolatie behoeft Soprema geen introductie. Dat geldt iets minder voor Wilbert Elissen die per 1 oktober jl. benoemd is tot managing director van Soprema Nederland. Iets minder, want Elissen geeft al bijna vier jaar leiding aan Royal Roofing Materials, distributeur van dakmaterialen. Dat bedrijf werd in januari 2016 overgenomen door Soprema BV. Nu mag hij zelf het samengaan begeleiden van Soprema BV en Royal Roofing Materials tot één bedrijf: Soprema Nederland. Een korte kennismaking.

Wilbert Elissen heeft negentien jaar gewerkt voor Philips en daarna zes jaar bij Terberg Control Systems. Twee elektronicabedrijven als voorland, was de overstap naar de dakenwereld geen grote overgang?

“Ja en nee. De producten zijn natuurlijk nauwelijks te vergelijken, maar voor beide was en ben ik wel voor de zakelijke markt actief. Een andere overeenkomst is dat beide werk­velden projectmatig zijn. Dat is echt mijn ding. We helpen nu een dakdekker die een project voorgecalculeerd heeft dat werk ook te realiseren binnen de geplande tijd. Voor ons als fabrikant is daarbij de uitdaging de juiste producten te leveren met logistiek maatwerk. Dat is een generieke uitdaging die ook voor een installateur geldt. De processen lijken op elkaar: kwaliteitsproducten leveren en logistiek alles regelen. Die combinatie zit ook verenigd in de twee bedrijven die nu zijn samen gaan.

Kan de dakenbranche leren van de elektrowereld?

Als ik kijk naar E-commerce is de elektronica-business een stuk verder. De bouw is conservatiever en dat is deels wel begrijpelijk. Als ik dakdekker of aannemer zou zijn met een toepassing of een concept dat ik al jaren met succes in de markt zet, waarom zou ik dat dan veranderen? Dan is het de uitdaging van de fabrikant de klant ervan te over­tuigen dat zijn innovatie beter voor hem is. Dat kan op heel veel manieren, maar het begint met een goed product en een goed verhaal.

Medio volgend jaar gaan wij nog een keer aan tafel als er meer bekend is over de strategie van Soprema. Welke richting gaat het op met de nieuwe combinatie?

We zijn onderdeel van een mooi Frans familiebedrijf dat denkt in kansen. Dat is een mooi uitgangspunt. Ik ben zelf iemand die ondernemend is en die op zoek gaat naar kansen. Maar Soprema is een Nederlandse onderneming die de Nederlandse markt bedient op een manier die het best past bij deze markt. Wij zetten sterk in op service, we willen weten wat we voor onze klanten kunnen betekenen, tegen welke problemen loopt de klant aan in de werksituatie. Zo hebben op basis van de input die we van klanten kregen TOP-service ingesteld. Je kunt spullen bij ons bestellen en op het moment dat je het nodig hebt, zorgen wij dat de bestelling op het dak gezet wordt. De klant staat bij ons centraal en daar maken we serieus werk van met goede producten en snelle, efficiënte service.”

Labels