Roofs 2020-12-31 De opgeruimde werkplek

Vitaliteitsmanagement

Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagement­programma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.

Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)

Vitaliteit draait niet alleen om het bestrijden en voorkomen van ziekte en uitval, maar ook om het bevorderen van welzijn, employability (optimale inzetbaarheid van mensen, waardoor zij in staat zijn werk te krijgen en te behouden) en gezondheid. Vitaliteitsmanagement gaat om het versterken van mensen en de organisatie. Dit levert diverse voordelen op, onder meer: hogere medewerkerstevredenheid, minder uitval en minder verzuim, hogere productiviteit, efficiënter werken en hogere klanttevredenheid. Dakdekkers- en installatiebedrijf Gebr. Janssen uit het Brabantse Beugen is met deze materie aan de slag gegaan. De vele stapjes die op dit gebied worden gezet, maken samen een flinke stap. Eén van deze stapjes is de opgeruimde werkplek.

Stel dat je ’s avonds nogal wat visite had, het was gezellig met een hapje en een drankje. Maar het is toch wat laat geworden en je hebt geen zin meer om op te ruimen. Je gaat naar bed. Maar de volgende ochtend sta je op en vind je de zooi in de kamer. Kopjes, glazen, lege zakken en bakjes, ook nog een restant kaasplank. Veel kruimels op de vloer. Je moet eigenlijk opruimen maar je hebt ook nog die ene belangrijke vergadering. Je laat de boel de boel maar en gaat aan het werk. ’s Avonds kun je alsnog aan de slag terwijl je eigenlijk moe bent. De vergadering was ook slecht verlopen, je hoofd stond er niet helemaal naar. Je bent ­chagrijnig en hebt hoofdpijn. Was er maar opgeruimd.

Herkenbaar? Ik hoop het niet! Toch komt dit veel voor in de thuissituatie, maar ook op de werkplek. Of dit nu op kantoor is, in het magazijn of op de bouw. Op veel plaatsen is het een zootje, en dat is van alle tijden. Vroeger hadden we een collega die had verschillende stapels papieren, bonnen, dossiers en nog meer op zijn bureau. Als je hem iets vroeg kon hij het altijd vinden. Maar ja, dat is niet zo gek als je alles twintig keer per dag in de hand hebt. Chaotisch is het juiste woord hiervoor, en ja geen overzicht en daardoor de nodige fouten. En helaas komt dit nu nog steeds voor. Opruimen voorkomt dit.

Ook op de bouw zie je dit terug. Daar waar niet opgeruimd wordt struikelen mensen meer. Bijna iedereen heeft dit wel eens meegemaakt. Meestal loopt dit goed af en accepteren we de kleine ongelukjes. De gevolgen van struikelen en uitglijden variëren van blauwe plekken en kneuzingen tot ernstige breuken. Soms gaat het ook wel eens faliekant mis en leidt het ongeluk tot blijvend letsel. Het is gewoon zo dat des te meer rommel, er des te meer ongelukken zijn. En simpel opruimen kan dit voorkomen. Waarom al die onrust in je hoofd terwijl het simpel anders kan. Minder hectiek, minder ongevallen, efficiënter werken, het werk is gewoon leuker als het lekkerder loopt. Je gaat makkelijker door dag heen, hebt meer tijd voor je werk en voor het kopje koffie wat dan zo lekker smaakt. En dit alles begint bij hetgeen bovenaan onze werkplekinspectielijsten staat, en o zo simpel is: OPRUIMEN!

De opgeruimde werkplek is één van de vele stapjes. En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg naar een mooie duurzame vitale toekomst.

Labels