Roofs 2021-01-18 (On)veranderende dakinzichten

Erik eN De Anderen

In 2021 worden ‘logistiek’ en ‘distributie’ dé kernwoorden voor dakdekkend Nederland. De betekenis van logistiek is het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom; het woord distributie staat voor de verdeling van de productie die niet door de producenten zelf wordt geconsumeerd. Deze woorden zullen in een steeds meer klantgerichte dakenbranche belangrijker worden.

Wij hebben de afgelopen jaren gesignaleerd dat producen­ten zoeken naar de uitbreiding van de eigen distributie-kanalen. Ook dakdekkersbedrijven zoeken samenwerking op thema’s als coöperatieve inkoop, certificering en toetreding van specifieke samenwerking op onderhoud en beheer. Daarnaast zien we dakdekkersbedrijven samengaan met behulp van investeerders waarbij aandacht is voor uitbreiding van de eigen handelskanalen.

Bij de uitbreiding van de eigen distributiekanalen gaat het om vergroten van de servicegerichtheid in de logistieke inrichting. Men wil de klant volledige ontzorgen en de afnemer, het dakdekkersbedrijf, over de streep te trekken om bij de groothandel maar vooral voor het volledige pakket te gaan. Daarnaast wil de producent in zijn overnamedrang graag in alle sectoren een rol te blijven spelen als alleskunner. Dat gebeurt door steeds grotere conglomeraten te vormen en een steeds grotere diversiteit in dakbedekkingsproducten te bieden (bitumineuze en kunststof dakbedekking, isolatiematerialen et cetera) en een bijbehorende logistieke service geheel naar de behoefte van de klant. Dit is al jaren aan de gang, ook dat investeerders een steeds grotere inbreng willen hebben binnen de dakenbranche en uit zijn op overnames van uitvoerende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het platte dak. Deze schaalvergroting, soms samen met buitenlandse partijen heeft mede als doel het realiseren van scherpere in- en verkoopcondities van materialen.

Het zijn bewegingen van de afgelopen jaren die de komende jaren nog zeker door zullen zetten, waarbij men wel eens de vraag kan stellen wat het uiteindelijke doel is van een verdere samensmelting van dakdekkersbedrijf en distributiekanaal. Want was het indertijd niet zo dat wij niet bij die kanalen wilde kopen omdat de collega-concurrent hiervan profiteerde?

Als je al wat langer meeloopt binnen de dakenbranche weet je dat conglomeratievorming niet alleen van deze tijd is. Uit de geschiedschrijving doet deze ontwikkeling denken aan de jaren ‘80 van de vorige eeuw met Cindu Key en Kramer voorbeeld. CKK was ooit een aankomend wereldspeler met eigen fabrieken in Uithoorn en Amsterdam voor de productie van bitumineuze dakmaterialen en asfalt in de wegenbouw. Het bedrijf had vestigingen in Nederland, Oostenrijk, België, Duitsland (Erdo, Cekadak, Holl Flachdachbau) en Dubai (CKK Middle East), een heuse groothandel en eigen PUR-fabriek (Vapotherm) in Alphen aan de Rijn. Het resultaat van vele overnames in productie en logistiek.

Het productiebedrijf van de bitumineuze materialen ging failliet, het grootste dakdekkersbedrijf van Nederland - Cekadak – werd gesloten, net als het handelskanaal (Hafort); de PIR-fabriek werd verkocht, Erdo en Holl Flachdachbau vallen nu onder een Duitse investeerder en CKK Middle East werkt bij mijn weten nog steeds als uitvoerend bedrijf in Dubai.

Dit jaar bestaat de Nederlandse dakdekkers Associatie 40 jaar. De NDA zorgde als eerste voor de samenwerking tussen dak­dekkersbedrijven, onder andere vanuit centrale certificering en inkoop (vanaf 2012 Coninko). Het verenigen en samengaan van bedrijven blijft te allen tijde bestaan. Namen veranderen misschien maar het doel van het samengaan blijft onveranderd: de inkoop op basis van volume vanuit goede prijsafspraken en sterke logistieke inzet en een jaarlijkse bonus voor de leden. Samen sterk vanuit een eigen distributiekanaal en een machtig blok vanuit de dakdekker richting de producent, die dan ook collectief marktaandeel verwerft en zijn distributiekanaal inzet voor de levering van volledige systemen. De geschiedenis herhaalt zich!

Labels