Roofs 2021-01-22 The Hague Airport Rotterdam duurzamer en efficiënter

Sedum op luchthaventerminal

De afgelopen twee jaar heeft de terminal van Rotterdam The Hague Airport een ingrijpende metamorfose ondergaan. De bestaande hal uit 1970 is gerenoveerd en aan de airside-kant kwam een flinke uitbreiding van 1.000 m2. Deze nieuwbouw heeft een licht hellend dak met twee grote uit­sparingen die daglicht diep in de vertrekhal brengen. Een sedumdak van 1.750 m2 zorgt voor stabielere binnentemperaturen in de hal en draagt een steentje bij aan de opvang van fijnstof. Voor de aankomende en ver­trekkende passagiers is er een mooi stukje groen te aanschouwen. Dat zie je niet veel op luchthaventerminals.

Met de verbouwing maakt de regionale, kleinschalige luchthaven een inhaalslag ten aanzien van de capaciteit . De oude vertrekhal was ontworpen voor 700.000 passagiers per jaar, terwijl dat er in 2019 al 2,1 miljoen waren. Deze zullen in de nieuwe hal na de security check, als de luchtvaart weer aantrekt naar pre-corona omvang, veel beter te verwerken zijn met typisch Rotterdamse kwaliteiten: snelle doorlooptijden voor passagiers, efficiënte processen en een hoge passagiersbeleving. De verbouwingsoperatie betekent niet alleen het vergroten van de terminal, er ook is weer eenheid in uiterlijk en uitstraling van het gebouw, en een aantal knelpunten in de verwerking van passagiers en bagage konden worden opgelost. Tegelijk is de operatie een van de stappen die de luchthaven richting een energie neutrale toekomst moeten brengen. Daarin passen onder meer toekomstige zonnepanelen langs de landingsbaan, slimme ledverlichting, een onderzoek naar de mogelijkheden van synthetische kerosine en een duurzame terminal met een groen dak.

Locatie

De verbouwing en uitbreiding van de terminal is uitgevoerd door VolkerWessels Bouw Schiphol in samenwerking met Engie naar een ontwerp van Moen en Van Oosten Architecten. De dakafwerking is verzorgd door Boko BV Dakbedekkers die voor het groenpakket Idverde inschakelde. Rob Bootsman, algemeen directeur van Boko, noemt het een betrekkelijk eenvoudig project. “Maar wel op een bijzondere locatie. Het is een luchthaven in bedrijf en dat betekent dat je logi­stiek extra rekening moet houden met het luchthavenverkeer en de lokale veiligheidsmaatregelen. De hoofdaannemer heeft dat allemaal in goede banen geleid, wij hebben met onze partners weer alles goed afgestemd met VolkerWessels. Het voordeel van de Corona was dat het vliegverkeer sterk beperkt was, dus hadden wij aanzienlijk meer ruimte en tijd om mens, materiaal en materieel te verplaatsen. We hebben goed door kunnen werken.”

Bitumen

Voor Boko was het uitgangspunt voor het dakpakket een dakvloer van geprofileerd staalplaat met en helling van vijf graden. “Hierover hebben wij een isolatiepakket aangebracht van 70 millimeter dikke Kingspan Therma PIR-platen”, vervolgt Bootsman. “Dit is waterdicht gemaakt met twee lagen bitumen. Vanwege de helling konden we het dak niet onder water zetten en hebben we een grondige visuele inspectie gedaan en afgewacht tot er een aantal regen­buien overheen waren gegaan.” Tijdens de bouw is het hele dak afgezoomd met tijdelijke dakrandbeveiliging. Boko voorzag ook de twee dakterrassen van PIR-isolatie en bitumen dakbedekking waarop VolkerWessels hardhouten vlonders heeft aangelegd.

Sedummatten

Ook voor idverde was het aanleggen van het groendak geen rocket science. Roeland Pullen, projectleider voor idverde: “Geen bomen, geen zware elementen, gewoon een groen dak wat de architect voor ogen had voor deze aparte locatie. We hebben daarvoor Sempergreen sedummatten toegepast met minimaal twaalf en maximaal veertien soorten sedum per vierkante meter. De matten zijn relatief onderhoudsarm. Twee maal per jaar bijvoeden met langwerkende meststof en af en toe onkruid en vooral houtachtige zaailingen verwijderen is voldoende. En uiteraard de goten vrijhouden.”

Sandwich op rol

De sedummatten liggen op een 5 cm dikke substraatlaag die geblazen is op een drainagelaag. Pullen: “We hebben gekozen voor de Nophadrain ND220 drainagesysteem, een vrij nieuwe sandwichplaat op rol. Deze bestaat uit twintig millimeter dikke drainagecups van gerecycled polystyreen die tussen een beschermlaag en een viltlaag zitten. Dit pakket is snel uit te rollen en met een overlap van tien centimeter in elkaar te klikken. Je hebt bij het aanleggen minder last van de wind, wat met losse vilt- en beschermlagen best lastig kan zijn. Substraat kan ook kan niet in de cups zakken. Het totale pakket is 100 tot 120 millimeter dik en kan 30 liter water per vierkante meter bufferen.”

Grindstrook

Aan de rand van het groendak zorgen een aluminium hoeklijn met 80 mm flens en een vegetatievrije grindstrook dat er geen ingroei ontstaat in dakranddetails. De grindstrook heeft tevens een brand bufferende werking en voorkomt dat bij veel regen water over de rand loopt. Voor onderhoud aan de gevelwand is een pad aangelegd van standaard grasbeton­tegels die langzaam vergroenen en nauwelijks zichtbaar blijven, geheel naar de wens van de architect. In het dak is twee meter uit de gevel een permanente leeflijn aangebracht van EuroSafe Solutions. Samen met veiligheidsgordels met vanglijn en transfasteners is hiermee veilig regulier onderhoud van het groendak te plegen.

Binnenkort zal de ingebruikname van de vernieuwde vertrekhal een feit zijn, al is nog onduidelijk wanneer de dakterrassen en het restaurant open gaan. Het is geduldig wachten tot de Corona-storm is uitgeraasd. We kunnen daarbij een voorbeeld nemen aan het groene dak, dat alle tijd zal nemen om zijn uiteindelijke biotoop te vormen, met vlinders en bijen in het bloeiseizoen. De dakdekkers hebben in elk geval weer goed werk geleverd. ■

  • Architect:    Moen en Van Oosten
  • Aannemer: VolkerWessels Bouw Schiphol
  • Dakdekker: Boko BV Dakbedekkers
  • Groendak: Idverde

Labels