Roofs 2021-01-51 Theo Talks: Logi(sti)sch toch?

Special Logistiek en materieel

In deze rubriek geeft Theo Wiekeraad zijn mening over de dakenbranche en aanverwante onderwerpen.

Als er één woord is waarvoor de uitdrukking container­begrip van toepassing is, dan is dat wel logistiek. Het heeft in Nederland zijn eigen website logistiek.nl, met logistiek nieuws, logistieke weetjes, logistieke achtergronden en logistieke vacatures. Ook Roofs heeft zijn eigen special met artikelen, nieuwtjes en weetjes over logistiek en materieel.

Logistiek is belangrijk. Met een goed logistiek plan kun je veel geld verdienen. Dat was vroeger zo, dat is nu zo en het zal in de toekomst niet anders zijn. Maar als je onder een goed logistiek plan het bestellen van de juiste kraan voor een dakje driehoog achter verstaat, heb je nog veel te leren. Een goed logistiek plan bevat kennis van de locatie, de aanvoer van materialen, de hoeveelheid materialen, weet van de ondergrond, het positioneren van de trans­portmiddelen, een inschatting van de benodigde tijd, de personele inzet en dan ben je er nog niet.

Was vroeger de melding aan de klant: volgende week dinsdag gaan we starten met het werk en draaien we de spullen op het dak. Tegenwoordig kom je daar in de regel niet mee weg. Voor een beetje dakwerk in de stedelijke omgeving ben je weken tot maanden van tevoren bezig met het aanvragen van vergunningen om de kraan te mogen plaatsen, om langere periodes de auto’s van het personeel te mogen parkeren en ontheffing te krijgen om containers en de schaftkeet te kunnen plaatsen. Wat u wilt kunt u met een beetje geluk krijgen. Vaker tegen betaling dan alleen met geluk. Met een beetje pech komen er uitsluitingen bij: het kan wel, maar niet op die dagen en alleen tussen zo en zo laat.

Echt fijn is het als er een tram vlak langs het werk rijdt of de metro ondergrond voorbij komt. Trek dan maar alle registers open. Er mag wel een kraan geplaatst worden maar wel in de straat achter het werk. Daar sta je dan met een gigantische kraan het materiaal over percelen van de achterburen en met grote oude bomen te tillen. Daar hoort uiteraard ook wegbewijzering bij in verband met het afsluiten van een doorgaande weg en goede communicatie met de gebouweigenaren c.q. bewoners. En niet te vergeten de hartver­zakking van uw klant als hij de kosten van het horizontaal en verticaal transport te horen krijgt.

Zit het tegen, dan kan alles tegen zitten en kunnen er alleen maar kleine wagens de straat achter uw werk inrijden. Het leveren op locatie wordt dan een levering op de verzamel/overpaklocatie. Alle materialen worden verzameld en apart gestapeld en met een passend transport naar de kraanlocatie gebracht. Door gebrek aan ruimte moet alles op een logische wijze met de kraan op een goede plek worden gezet om nog meer extra transport (lees: kosten) te besparen. Een hoop gedoe en dan is er nog geen uur op het dak gewerkt.

Een extra aandachtspunt van nu zijn de grote hoeveelheden isolatie die naar daken moeten. Door de steeds hogere eisen die aan de dakisolatie gesteld worden in combinatie met het gebrek aan kunde om het afschot in de vloer aan te brengen, gaan er tegenwoordig heel wat kuub isolatie het dak op. Dit redelijk kwetsbare materiaal moet allemaal naar boven, moet voor de grijp maar niet in de weg staan. Dus bij het aanpikken van de last moet al duidelijk zijn waar het betreffende pakket op het dak moet staan. Staat het fout, dan lopen de dakdekkers later van pak naar pak over het dak om de juiste platen bij elkaar te sprokkelen.

Zo zie je dat een goed doordacht plan voor een goed verticaal transport van groot belang is. Eerst oriënteren en nadenken, dan een plan uitwerken. Daarna aan de leve­ranciers doorgeven hoe, wat, waar en hoe laat er geleverd moet worden. En voor de mensen op de bouw wat er gaat komen en waar het moet staan, liefst met een planschets. Als het weer dan niet tegenzit en de rest zit een klein beetje mee, dan gaat alles goed. Logi(sti)sch toch?

Labels