Roofs 2021-10-30 "Het allermooiste aan mijn vak is het contact met mensen"

Aan tafel met… palmyra lindeman

In deze rubriek laat Roofs markante personen van binnen en buiten de dakenbranche aan het woord. De insteek is om de visie en de persoon achter die visie voor het voetlicht te brengen.

Nolanda Klunder

Palmyra Lindeman is eigenaar-directeur van Lindeman Uitgevers, de uitgeverij van vakbladen Roofs en steilDAK. “De bladen zijn een belangrijk deel van mijn werk, maar bij lange na niet het enige. We organiseren ook de feestavond van Het Dak van het Jaar en de DAKEN & ZAKEN beurs. Met die beurs zijn we op dit moment heel druk. Het gaat erg goed met de aanmeldingen, zowel van bezoekers als van standhouders. Het belooft een prachtige dag te worden.” Met de beurs op komst is het een mooi moment om met Palmyra aan tafel te gaan zitten.

DAKEN & ZAKEN

De dakenbranche had sinds 2016 geen eigen vakbeurs meer. Palmyra vertelt: “In 2019 benaderde Cees Woortman van VEBIDAK ons met het verzoek om weer een beurs te organiseren. We zijn gaan inventariseren of er in de markt genoeg animo voor was. Het antwoord was ondubbelzinnig: ja. Daarbij had de markt een sterke voorkeur voor een ééndaagse beurs, naar voorbeeld van de jaarlijkse Belgian Roof Day in Brussel. Wij hebben geïnventariseerd welke wensen er op de markt leefden en zijn vanuit die wensen gaan organiseren.” Het is voor de dakenbranche belangrijk om een eigen vakbeurs te hebben, licht Palmyra toe. “Op een beurs kan je nieuwe producten leren kennen, maar bovenal is een beurs dé plek om te netwerken en aan relatie­beheer te doen. Je kan daar in één dag heel veel contacten ontmoeten, waar dat anders veel meer tijd zou kosten.”

DAKEN & ZAKEN zou in september 2020 plaatsvinden, maar werd vanwege de coronamaatregelen twee keer verplaatst. “We zijn erg dankbaar dat de standhouders bij elke ver­plaatsing met ons zijn meegegaan, dat zij er ondanks twee verplaatsingen geloof in hebben gehouden. Dat wijst erop dat wij binnen de markt een bepaald ver­trouwen hebben opgebouwd.”

Op DAKEN & ZAKEN draait het om zowel de platte als de hellende daken. Palmyra: “We vinden het belangrijk dat op de beurs, en ook op de feestavond van het Dak van het Jaar, beide markten samenkomen. Er zijn veel overkoepelende onderwerpen, denk aan veiligheid, hoogwerkers of bijvoorbeeld isolatie. Voor een bezoeker is het belangrijk dat álle facetten aanwezig zijn, zodat elke bezoeker aan zijn ­trekken komt. Een goede beurs is een mix van zo veel mogelijk ­verschillende onderwerpen.”

Van jongs af

Dirk Lindeman richtte het bedrijf in 1983 op. In 2010 nam Palmyra Lindeman de zaak van haar vader over. “Mijn naam is welliswaar aan het bedrijf verbonden, maar ik doe het werk natuurlijk niet alleen. Iemand zei ooit tegen me: als je een dreamteam om je heen hebt, kan je onvoorstelbaar veel. En dat is zo: Lindeman Uitgevers bestaat uit een dreamteam met Jan Suijk voor het onderhoud van de contacten en de hoofdredacteuren Tjerk van Duinen en Edwin Fagel, aangevuld met externe redacteuren en medewerkers. Ik ben verantwoordelijk voor veel organisatorische en admini­stratieve taken. Dat vind ik erg leuk: het ligt me goed om te organiseren en ik vind het leuk om met meerdere dingen tegelijk bezig te zijn.”

Palmyra groeide op met de dakenbranche. “Als klein meisje ging ik al met mijn vader mee naar bouwbeurzen. Dat vond ik fantastisch. Ik mocht meehelpen in de stand en genoot van alle mensen en de sfeer. Iedereen kent iedereen, zo’n beurs is echt een feestje.” In eerste instantie deed ze een opleiding tot bejaardenverzorgende, maar ze maakte die niet af. “Toen vroeg mijn vader me of ik telefoniste bij hem wilde worden. Daarna ging ik ook de boekhouding doen. Stap voor stap kreeg ik extra taken, die ik me gaandeweg eigen maakte. Zodoende heb ik nu klanten die ik al 35 jaar ken.”

“Het allermooist in mijn werk is het contact met mensen. Ik ben blij met het team om me heen en met mijn klantenkring. Met veel klanten heb ik heel goed contact. Daar komt het besef bij dat mijn vader het bedrijf heeft opgericht. Dat ik iets van hem mag voortzetten doet me veel plezier. De klanten van onze twee vakbladen, van DAKEN & ZAKEN en de Dak van het Jaar-feestavond geloven in de dakenbranche en in ons als bladen-maker en organisator van  evene­menten. Dat wij die positie in de markt bereikt hebben, vervult me met dankbaarheid en trots.”

Veel facetten

“Als mensen van buiten de branche aan een dak denken, denken ze aan een plat dak met bitumen of een hellend dak met dakpannen, maar er zijn oneindig veel meer facetten aan een dak,” besluit Palmyra. “Er komt ongelooflijk veel bij kijken om een goed dak te maken. Dat hoef ik onze doelgroep niet uit te leggen, maar buitenstaanders hebben daar vaak geen besef van. En bij alle facetten gaan de ontwikkelingen razendsnel. Toen mijn vader begon, kwam het tijdschrift (dat heette toen nog DIM) elf keer per jaar uit. Nu verschijnt Roofs al jaren twaalf keer per jaar en hebben we, sinds 2016, daarnaast steilDAK zes keer per jaar. Buitenstaanders zijn wel eens verbaasd als ze dat horen: achttien keer per jaar een tijdschrift over daken, is er zó veel over te vertellen? Ja, en nog veel meer.” De vakbladen spelen een belangrijke informatieve rol voor de branche, ziet Palmyra. “Voor papieren tijdschriften is er nog steeds een markt, hoewel je ziet dat online-informatie een steeds grotere rol gaat spelen. Om die reden gaan we de websites van Roofs en steilDAK vernieuwen. Er komt één portal, Dakweb, waar je alle informatie kunt vinden en kunt doorklikken naar digitale versies van de papieren tijdschriften.”

Labels