Roofs 2021-10-77 ‘Duurzaam gedrag’ voor een duurzame en vitale toekomst

Vitaliteitsmanagement

Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagement­programma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.

Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)

Vitaliteit draait niet alleen om het bestrijden en voorkomen van ziekte en uitval, maar ook om het bevorderen van welzijn, employability (optimale inzetbaarheid van mensen, waardoor zij in staat zijn werk te krijgen en te behouden) en gezondheid. Vitaliteitsmanagement gaat om het versterken van mensen en de organisatie. Dit levert diverse voordelen op, onder meer: hogere medewerkerstevredenheid, minder uitval en minder verzuim, hogere productiviteit, efficiënter werken en hogere klanttevredenheid.

Dakdekkers- en installatiebedrijf Gebr. Janssen uit het Brabantse Beugen is met deze materie aan de slag gegaan. De vele stapjes die op dit gebied worden gezet, maken samen een flinke stap. Eén van deze stapjes is duurzaam gedrag. Hele straten vol met oranje slingers, de driekleur hangt uit, mensen lopen er oranje geschminkt en verkleed bij. Zo verkleed dat carnaval verbleekt. Het bier vloeit rijkelijk en opeens is er een oorverdovend gejuich. Dan weet je dat Nederland gescoord heeft. Daar worden de meesten blij van.

Door het verkleden, het schminken en het versieren, identificeren mensen dat ze bij een bepaalde groep horen. Te weten het Nederlands voetbalelftal. Ze laten dit zien en dragen dit breed uit. Iedereen mag dit weten en ze hopen dat heel veel mensen zich bij hen aansluiten. Hoe meer zielen, des te meer vreugd.

Bovenstaand inzicht ‘breed uitdragen, iedereen mag dit weten en meer mensen zullen volgen’ kan toegepast worden bij duurzaam gedrag. Sociaal omgevingspsycholoog dr. Thijs Bouman van de Rijksuniversiteit Groningen welke de invloed van persoonlijke en groepswaarden op duurzaam gedrag onderzoekt, legt uit wat mensen motiveert hun gewoontes aan te passen. ‘We moeten inspelen op de positieve houding die veel mensen hebben en op wat ze al doen. En vooral duidelijk maken dat mensen niet alleen staan in deze gedachte. Laat zien dat grote groepen zich zorgen maken en bereid zijn hun gedrag te veranderen door bijvoorbeeld minder plastic te gebruiken of hun CO2-uitstoot te reduceren. Als we het ze daarnaast praktisch makkelijk maken om te veranderen, dan is de kans groot dat mensen concreet actie ondernemen. Denk aan het compenseren van CO2-uitstoot of het kiezen voor groene stroom.’

Bij Gebr. Janssen in Beugen proberen we duurzaamheid zoveel mogelijk uit te dragen, zodat duurzaam gedrag zal volgen. Wat doen we zoal: we hebben fairtrade koffie en thee, fairwear kleding, onze duurzame mission statement is opgehangen op een centraal punt in het bedrijf, plastic is waar enigszins mogelijk in de ban gedaan, we tanken momenteel voor 50% biobrandstof, bij de aanschaf van bedrijfsauto’s wordt gelet op de CO2-emmissie, we werken met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, we zijn gecertificeerd voor de CO2-prestatieladder, VCA**, MVO-Wijzer en de Prestatieladder Socialer Ondernemen en we doen nog veel meer. Een integraal pakket, dat we niet alleen tonen, maar waar we zeker ook over spreken. En zo vaak mogelijk en we merken dat dit langzaamaan overge­nomen wordt. Ook bij ons hoe meer zielen, des te meer duurzaam gedrag. Helemaal TOP!

Duurzaam gedrag is één van de vele stapjes. En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg naar een mooie duurzame vitale toekomst.

Labels