Roofs2021-07-80 Van meters verkopen naar kwaliteit en service

Bauder 2.0

Sinds februari van dit jaar wordt de vestiging van het Duitse Bauder-concern in Maarsbergen geleid door Bas Enning. Volgens het persbericht gaat Bauder bv zich richten op de verkoop van hoogwaardige producten en op de levering van complete dakbedekkingssystemen en zal Bas met zijn team nieuwe impulsen geven aan de samenwerking met de partners van Bauder in België en Nederland. Roofs ging op bezoek om door te vragen.

Bas Enning

Bauder is zo’n 160 jaar geleden opgericht en wordt nog steeds geleid bestuurd door de familie Bauder, waarvan nu de vierde generatie aan het roer staat. Inmiddels is het bedrijf marktleider in Duitsland op het gebied van daksystemen in de breedste zin van het woord en met een scherpe focus op kwaliteit.

Bas Enning: “Een groot voordeel van een familiebedrijf is dat de organisatie niet onder druk staat van korte termijn winstmaximalisatie en beurskoersen. De visie is gericht op de lange termijn en dat is terug te zien in de betrokkenheid van de medewerkers en ook van de klanten. Lastiger is het om veranderingen door te voeren, maar als die eenmaal hun weg hebben gevonden, staat iedereen er ook honderd procent achter.”

Goedkoop, duurkoop

Vanaf 2005 was Bauder in Nederland actief met het verkopen van complete daksystemen. Vervolgens raakte de focus vooral gericht op vierkante meters isolatie. Bas Enning: “Maar dat bracht eenzijdigheid en grote druk op de marge. Dat komt deels door de bouwkolom in Nederland. In België en Duitsland, waar ik veel mee te maken heb gehad, wordt een platdaksysteem vaak door een architect voorgeschreven. Hij neemt daar voor dan ook de verantwoordelijkheid. In Nederland is de aannemer verantwoordelijk en die zoekt al snel naar een goedkoper alternatief. Dan val je met je mooie kwaliteitsproducten buiten de boot. Ondertussen worden opdrachtgevers, vooral bij de grote logistieke hallen regelmatig opgescheept met een dakbedekking die na tien of vijftien jaar op is. Dat is niet duurzaam en ook niet goed voor de portemonnee van de klant.”

Onderscheidend vermogen

Van de verkoop van zoveel mogelijk vierkante meters isolatiemateriaal gaat Bauder nu in Nederland ook de verkoop van de vele kwaliteitsproducten die het Bauder assortiment rijk is optuigen. “Maar daarvoor moet nog wel wat gebeuren en dat ligt op mijn bord”, vertelt Enning met een grote glimlach. “Dat gebeurt in de driehoek opdrachtgever-dakdekker-producent. Wij moeten de dakdekker duidelijk maken welke uitstekende producten wij hebben en hoe ze daarmee de opdrachtgever kunnen overtuigen van de meerwaarde die de producten opleveren. Wij werken daarom graag samen met gespecialiseerde dakdekkers en de bekende inkoopgroepen en handelaren, die onderscheidend vermogen (willen) hebben. Die klanten bedienen die geen omkijken hoeven te hebben naar een dakbedekking omdat de kwali­teit uitstekend is en omdat het veertig tot vijftig jaar meegaat. Zoals de Karat of Smaragd, een combinatie van APP en SBS banen, de sterke eigenschappen van deze twee bitumen soorten komen dan samen tot hun recht Daar kun je bij veeleisende klanten mee aankomen.”

Groendaken

“En aan de producentenkant is het onze taak de Bauder producten beter in de markt zetten. Iedereen kent Bauder in Nederland van PIR, maar er is een grote hoeveelheid daksystemen en -oplossingen die nauwelijks bekend zijn, en onbekend maakt onbemind. Bauder maakt al sinds de jaren tachtig systemen voor groendaken, dus daar zit veel know-how. We maken complete systemen voor extensieve en intensieve groendaken, waar we alle componenten voor kunnen leveren, van onderlagen en dampremmers tot PIR, retentiekratten en filterdoek. Groot voordeel voor de klant is dat we garantie kunnen geven op dat hele pakket. Daarnaast hebben we de combi­natiesystemen met groendak en PV waar we dus het complete pakket tot de zonnepanelen voor leveren.”

PIR ECO

Er komen ook mooie nieuwe producten aan, zoals de PIR ECO. Enning: “Dat is een isolatieplaat op basis van maisolie inplaats van aardolie, wel met een iets lagere lambda-waarde, maar wel milieuverantwoord. Dat soort ontwikkelingen passen goed in dit familiebedrijf: eerst goed opzetten, opbouwen, productiecapaciteit opbouwen – je wilt geen nee verkopen – en dan rustig op de markt brengen.”

Technische kennis

Verder heeft Bas ook nog een interne opdracht. “Bauder Nederland maakt nu ook de omslag van een verkooporganisatie naar een team van mensen die ook de technische kennis hebben van alle systemen van Bauder, technische onder-steuning kunnen leveren en projecten begeleiden. Medewerkers die de juiste vertaalslag kunnen maken van een Nederlands programma van eisen naar de vele mogelijkheden van het Duitse productassortiment. De nadruk ligt niet meer op meters verkopen, we gaan voor kwaliteit en service voor de veeleisende klant. Zeg maar Bauder 2.0. ■

Bauder Intensiv groendaksysteem met wateropslag.

  1. begroeiing (bomen, struiken, grassen)
  2. Substraat /plantaarde
  3. Filtervlies (FV 125)
  4. Wateropslag- en drainage-element van gerecycled hardschuim polystyreen, 70 mm hoog, opslag­capaciteit 21,5 l/m2
  5. Beschermmat
  6. Scheidingsfolie
  7. Bitumen toplaag met geïntegreerde bescherming tegen worteldoorgroei (BauderSMARAGD)
  8. Bitumen baan (BauderTHERM UL 50)
  9. PIR-isolatie
  10. Dampdichte baan (BauderTHERM DS 2
  11. Primer (Burkolit V)
  12. Ondergrond (beton)

Labels